Punts Clau Nefrourologia Flashcards
Quins fàrmacs orals per la DEP hi ha i quina durada d’acció tenen?
Inhibidors de la fosfodiesterasa de tipus 5
Sildenafil (viagraR): 4-6h. Inici: 1h. Dosi inicial: 25 o 50 mg/d. Màxim: 100 mg/d
Vardenafil (levitraR): 4-6 h. Inici:1 h. Dosi inicial: 10 mg/d. Màxim: 20 mg/d
Tadalafil (cialisR): > 36h. Inici: 2h No interaccions alimentàries (els altres sí). Dosi inicial: 10 mg/d.Màxim: 20 mg/d
En quines situacions millor iniciar amb dosis més baixes de fàrmacs per DEP i de quins fàrmacs?
Amb sildenafil 25 mg i amb vardenafil 5 mg en:
Majors de 65 anys
Insuficiència renal o hepàtica
Persones amb fàrmacs per via citocrom p450 (eritromicina, ketoconazol, ..)
Quins estadis hi ha a IRC?
El valor estimat de FG ( si persisteix durant 3 mesos o més) és indicador de:
Estadi Filtrat Glomerular(mL/min/1,73 m2)
1 >=90 Filtrat glomerular normal o augmentat
2 60-89 Lesió renal amb disminució lleu del filtrat glomerular
3a 45-59 Disminució lleugera-moderada del filtrat glomerular
3b 30-44 Disminució moderada del filtrat glomerular
4 15-29 Disminució severa del filrat glomerular
5 <15 Fallida renal o diàlisi
Antiespasmòdics urinaris. Efectes adversos
Quins efectes adversos produeix especialment en majors de 65 anys?
Caigudes Comportament impulsiu Pèrdua de la independència Deteriorament cognitiu Delirium Sequedat de boca Visio borrosa Restrenyiment Taquicàrdia, palpitacions Sedació Debilitat
Antiespasmòdics urinaris: quan deprescriure?
Si explica que la simptomatologia urinària no millora. Preguntar si ha disminuït episodis urgència. L’eficàcia d’aquests fàrmacs és molt modesta
Si té demència. La combinació d’aquests fàrmacs augmenta el deterior cognitiu. A partir del GDS6d la incontinència passa a ser funcional i l’antiespasmòdic perd la indicació
Si té demència i té prescrit un IACE. L’associació d’IACE (activitat colinèrgica) amb un antoespasmòdoc, fa que l’IACE perdi la.seva eficàcia per tenir mecanismes d’acció antagònics
Porta absorbents d’incontinència urinària. Posa en dubte l’eficàcia de l’antiespasmòdic urimari
Prostatitis aguda no complicada: tractament indicat?
Tractament empíric:
No al.lèrgia penicil.lina (o sense reacció anafilàctica): cefuroxima vo (si FG igual o major de 30 500 mg/12h, entre 10 i 29 500 mg/24h i menor de 10 500 mg/48h)
Si al.lèrgia greu a penicil.lina: fosfomicina 3 gr/48h . No recomanat si FG <10
Segons antibiograma prioritzar si sensibilitat: cotrimoxazol vo si FG 30 l major: 160/800 mg/12h, si FG entre 15 i 29: 80/400 mg/12h i si FG menor 15 contraindicat. Contraindicat en IH greu (Child-Plug C)
Segons antibiograma quan no es pot usar cap recomanat: ciprofloxací vo si FG 30.o major: 500 mg/12h, si FG menor 30: 500 mg/24h
Prostatitis aguda: consells per professionals
Recullir mostra per cultiu orina abans d’iniciar antibiòtic
Durada tract: 2 setmanes. Possibilitat d’allargar 4-6 setm en funció de la gravetat i la situació clínica
Si hi ha restrenyiment laxants
Contraindicat el massatge prostàtic pel risc de bacterièmia
Pielonefritis: criteris derivació hospitalària
Complicades amb anomalies estructurals o funcionals de l’aparell genitourinari
Si hi ha signes de sèpsia
Ancians
Patologia de base (DM mal controlada, cirrosi, neoplàsies i transplantats)
Impossibilitat de tractament oral
Embaràs
IR moderada-greu
Ciprofloxaci: contraindicat en quina situació?
Lactància
Sepsis en la pielonefritis: com es manifesta?
Taquicàrdia
Taquipnea
Hipotensió
Confusió
Pielonefritis: tractament d’elecció?
Sense signes de sèpsia
Fer urocultiu previ a antibiòtic
Sense al.lèrgia penicil.lina: cefuroxima vo 500 mg/12h 7 d
Amb al.lèrgia a la penicil.lina: ciprofloxací vo 750 mg/12 h 7 d. Contraindicada en lactància. Individualitzar tractament segons antibiograma
Bufeta hiperactiva: Quin és el tractament no farmacològic?
- Mesures higienicodietètiques (per exemple, disminució de la ingesta de cafeïna i alcohol o reducció de pes en persones amb IMC > 30) i les tècniques conductuals com l’entrenament vesical o micció pautada, i l’entrenament dels músculs del sòl pelvià (exercicis de Kegel).
- Tenir en compte que hi ha nombrosos fàrmacs que poden desencadenar o agreujar la IU
- Es recomana mantenir les mesures no farmacològiques un mínim de 6 a 12 setmanes i valorar afegir un tractament farmacològic si l’afectació de la qualitat de vida continua sent moderada o greu tot i el compliment correcte de les mesures no farmacològiques,
Bufeta hiperactiva: quins efectes secundaris pot tenir el mirabegró?
- Els principals són les infeccions del tracte urinari, la taquicàrdia, les nàusees, la diarrea, la cefalea, el mareig i el restrenyiment.
- Està contraindicat en hipertensió arterial greu no controlada i no es recomana el seu ús en pacients hipertensos de difícil control. Com aquesta condició és molt prevalent en gent gran, cal tenir especial precaució en dita població.
En persones grans, per tant, s’aconsella iniciar el tractament farmacològic a dosi baixa i realitzar-ne un augment lent i progressiu per evitar al màxim els esdeveniments adversos
Bufeta hiperactiva: Quins efecte ssecundaris tenen els anticolinèrgics?
- Perifèrics com la sequedat de boca i el restrenyiment són els més freqüents.
- També visió borrosa, mareig, nàusees o dispèpsia.
- A nivell central confusió i la desorientació
- El tractament a llarg termini amb anticolinèrgics s’ha relacionat amb un increment del risc de caigudes i de deteriorament cognitiu, que es potencia en persones grans quan hi ha medicaments amb activitat anticolinèrgica concomitant
- El tractament farmacològic de la SBH pot afavorir la cascada terapèutica i la polimedicaci
Bufeta hiperactiva: Quins efecte ssecundaris tenen els anticolinèrgics?
- Perifèrics com la sequedat de boca i el restrenyiment són els més freqüents.
- També visió borrosa, mareig, nàusees o dispèpsia.
- A nivell central confusió i la desorientació
- El tractament a llarg termini amb anticolinèrgics s’ha relacionat amb un increment del risc de caigudes i de deteriorament cognitiu, que es potencia en persones grans quan hi ha medicaments amb activitat anticolinèrgica concomitant
- El tractament farmacològic de la SBH pot afavorir la cascada terapèutica i la polimedicaci
Bufeta hiperactiva: Quin és el tractament farmacològic?
- Dos grups de fàrmacs relaxants del detrusor:
1.- Anticolinèrgics (tolterodina: DetrusitolR / urotrolR , solifenacina: VesicareR, clorur de trospi, oxibutinina, propiverina, fesoterodina (toviazR) i desfesoterodina)
2.- Agonistes β3-adrenèrgics (mirabegró), que actuen disminuint les contraccions involuntàries de la bufeta causants de la sensació d’urgència miccional
Ambdós grups farmacològics presenten una millora similar dels símptomes, que és modesta
Prostatitis aguda: tractament
- Cal recollir mostra per urinocultiu abans d’iniciar el tractament.
- La durada total del tractament amb un antibiòtic sensible ha de ser de 2 setmanes.
- Iniciar tractament empíric amb Cefuroxima 500 mg cada 12 hores via oral.
-Segons els resultats de l’urinocultiu, canviar el tractament dirigit preferiblement a cotrimoxazole (160/800 mg cada 12 hores via oral) o ciprofloxacina (500 mg cada 12 hores via oral), si en són sensibles, per la seva millor penetració a pròstata, fins a completar les 2 setmanes de tractament total.
- En cas que hi hagi resistències al tractament inicial (cefuroxima) cal fer tractament addicional de 2 setmanes amb un antibiòtic sensible i bona penetració a pròstata.
- Cal restringir l’ús de ciprofloxacina en infeccions lleus o moderadament greus excepte quan els altres antibiòtics recomanats no es puguin utilitzar i informar els pacients sobre els riscos de reaccions adverses musculoesquelètiques i del sistema nerviós.
- En funció de la gravetat i la resolució de la simptomatologia es pot allargar el tractament fins a 4-6 setmanes.
- Cal fer un urinocultiu de control a la setmana de finalitzar el tractament. Si el resultat fos positiu, tractament segons l’antibiograma
Fosfomicina: consells pacients importants
. manté en nivells elevats 3 dies
És més aconsellable que et prenguis l’antibiòtic a la nit, en dejú (dues hores després de menjar) i amb la bufeta buida per maximitzar-ne l’absorció i l’eficàcia.
Tècnica IQ HOLEP per HBP: en què consisteix i quan està indicada?
El HOLEP está indicado principalmente para hombres con hiperplasia benigna de próstata de tamaño moderado a grande, especialmente si tienen síntomas urinarios graves o si tratamientos menos invasivos no han sido efectivos.
También es ideal para pacientes que no son buenos candidatos para cirugías más invasivas debido a problemas de salud como enfermedades cardíacas o que toman anticoagulantes.
Tècnica IQ HOLEP per HBP: en què consisteix i quan està indicada?
El HOLEP está indicado principalmente para hombres con hiperplasia benigna de próstata de tamaño moderado a grande, especialmente si tienen síntomas urinarios graves o si tratamientos menos invasivos no han sido efectivos.
También es ideal para pacientes que no son buenos candidatos para cirugías más invasivas debido a problemas de salud como enfermedades cardíacas o que toman anticoagulantes.
Finasteride: amb quin mecanisme disminueix el tamany de la pròstata?
Finasteride es un inhibidor de la 5-alfa-reductasa, una enzima que convierte la testosterona en dihidrotestosterona (DHT), la hormona que estimula el crecimiento prostático.
Al reducir los niveles de DHT, finasteride puede disminuir el tamaño de la próstata
Anticolinèrgic per la IU que menys agreuja deterior cognitiu?
Fesoterodina: genèric o toviazR
Anticolinèrgic per la IU que menys agreuja deterior cognitiu?
Fesoterodina: genèric o toviazR
Quins fàrmacs es poden donar en la IU d’urgència si no es toleren els anticolinèrgics?
Agonistes beta3:
- actuen als receptors agonistes beta3 de la bifeta i relaxen el múscul detrussor
- Solen ser millor tolerats. Mirabegron - betmigaR
Quins fàrmacs es poden donar en la IU d’urgència si no es toleren els anticolinèrgics?
Agonistes beta3:
- actuen als receptors agonistes beta3 de la bifeta i relaxen el múscul detrussor
- Solen ser millor tolerats. Mirabegron - betmigaR
Quan no podem donar anticolinèrgics per IU d’urgència als homes?
En homes els anticolinèrgics es podrien usar si no hi ha residu postmiccional.
Segons chatgpt ha de ser menys de 150 ml
Quins 3 anticolinèrgics hi ha per la IU d’esforç?
Oxibutinina - ditropanR
Tolterodina - detrusitrolR, urotrolR, genèric
Solifenacina - vesicareR, genèric