T15 Flashcards
TEMA 15: LA INTERVENCIÓ EDUCATIVA EN LA REFLEXIÓ SISTEMÀTICA SOBRE EL LLENGUATGE A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA EN RELACIÓ AMB LES CONDICIONS D’ÚS: EL CONTEXT COMUNICATIU, ELS ÀMBITS D’ÚS I EL TEXT. L’ADQUISICIÓ DE LA LECTURA I L’ESCRIPTURA.
INTRODUCCIÓ
Q1. LA INTERVENCIÓ EDUCATIVA EN LA REFLEXIÓ SISTEMÀTICA SOBRE EL LLENGUATGE A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA EN RELACIÓ AMB LES CONDICIONS D’ÚS: EL CONTEXT COMUNICATIU, ELS ÀMBITS D’ÚS I EL TEXT
- Marc contextual i conceptual: la competencia gramatical
- Els models gramaticals i l’ensenyament de la llengua
- El text
- 3.1. Propietats
- 3.2. Àmbits d’ús
- 3.3. El text acadèmic
1.4. Les regles per a la construcció de paraules i oracions
- Intervenció educativa a Primària
- 5.1. El text
- 5.2. Les propietats textuals
- 5.3. La formació de paraules i oracions
- 5.4. El lèxic
- 5.5. La pronunciació
- 5.6. L’ortografia
Q2. L’ADQUISICIÓ DE LA LECTURA I L’ESCRIPTURA
- Marc contextual i conceptual: la lectoescriptura
- Teories sobre l’adquisició del llenguatge
- El procés lectoescriptor
- Mètodes d’aprenentatge de la lectoescriptura
- Procés d’E-A lectoescriptor a Primària
CONCLUSIONS, BIBLIOGRAFIA I LEGISLACIÓ
INTRODUCCIÓ
A banda, cal assenyalar que en el tema que m’ocupa, tema 15 del temari vaig a tractar la importància del llenguatge i el seu ús comunicatiu a l’etapa d’Educació Primària, assegurant l’adquisició de la lectura i l’escriptura i assolint la competència gramatical. Tots aquests aspectes permeten al docent contribuir a aconseguir l’objectiu global de l’etapa: l’assumpció de l’autoconcepte i l’autoestima personal, juntament amb el desenvolupament integral de l’alumnat.
Passe així a iniciar la 1ª qüestió del tema, valorant una reflexió que la poeta, Emily Dickinson, realitza sobre la lectoescriptura: “Para viajar lejos, no hay mejor nave que un libro”.
1.1. MARC CONTEXTUAL I CONCEPTUAL
Des d’una aproximació a l’àmbit contextual, cal aclarir que el tema que m’ocupa i el seu títol són recollits a la LOMLOE i al Reial Decret 126/2014 del 28 de febrer, així com al Decret 108/2014 del 4 de juliol on es presenten organitzats els continguts de Llengua Castellana i Literatura en 5 blocs i sent el bloc 2 “comunicació escrita: llegir” i el bloc 3 “comunicació escrita: escriure” els que presenten una major relació amb el present tema.
A més, amb el treball de la lectoescriptura es va a contribuir al desenvolupament de la majoria de les competències clau, i en especial a la competència ligüística a l’hora de realitzar produccions o activitats referents a la lectura i l’escriptura i la competència digital, qual es fa ús de ferramentes tecnològiques per a la producció de textos.
Des de l’àmbit conceptual, s’entén per competència gramatical la capacitat per a produir i comprendre textos, emprant les habilitats i procediments necessaris.
Finalitze aquest apartat puntualitzant que els parlants ens aproximem al llenguatge des de 2 tipus de coneixement: l’explícit, com són les regles ortogràfiques i l’implícit, que s’adquireix amb l’ús i l’experiència.
1.2. ELS MODELS COMUNICATIU I L’ENSENYAMENT DE LA LLENGUA
Va ser a la Grècia Clàssica, on es va originar l’ensenyament gramatical, plantejant l’aprenentatge de la llengua d’una forma teòrica i estant essencial aprendre les regles ortogràfiques per aconseguir una correcta expressió oral i escrita. En canvi, el model de lingüística del text, considera que els criteris d’ensenyament i correcció han d’anar més enllà de l’ortografia i la gramàtica, centrant-se en aspectes comunicatius.
1.3. EL TEXT
El text és tota manifestació verbal i completa que es produeix en un context comunicatiu. D’acord amb aquesta definició, un text és des d’una redacció, fins les senyals de circulació o la lletra d’una cançó, però sempre s’haurà de presentar amb una estructura i regles determinades.
- EL TEXT
1. 3.1. Propietats
Pel que fa a les propietats del text, són a destacar:
- L’adequació és el domini i coneixement dels diferents registres de la llengua: formal, informal i especialitzat.
- La coherència és l’estructura que ha de tenir un text, donant les idees clares i completes.
- La cohesió depés de l’ús de mitjans gramaticals que relacionen les paraules amb les idees, com els connectors.
- L’estilística és la capacitat expresiva d’un text que s’aconsegueix mitjançant l’ús d’ironies i metàfores.
- La presentació és la forma de presentar el text. A nivell oral cal controlar aspectes com el volum i l’entonació; i a nivell escrit la neteja i la lletra.
- EL TEXT
1. 3.2. Tipus de text atenent a l’àmbit d’ús
Daniel Cassany al seu llibre “Enseñar lengua” contempla que els textos es poden classificar segons l’àmbit d’ús:
- L’àmbit familiar i d’amistats, són textos del centre familiar on s’empra un llenguatge col·loquial, com per exemple els WhatsApps.
- L’àmbit acadèmic, es produeixen a l’escola i tenen un caràcter més formal. Ex: les redacción. Per la seua rellevància els tractaré al següent apartat.
- L’àmbit laboral, estan relacionats amb el món del treball i presenten un llenguatge específic i formal, com els currículums.
- L’àmbit social, són per a grans audiències, com els articles.
- EL TEXT
1. 3.3. El text acadèmic
La seua importància radica en que la gran part dels textos que escriuen els xiquets i les situacions formals de comunicació es donen a l’àmbit escolar. Entre les principals característiques, podem destacar: el registre formal, el destinatari és el docent o altre company, i la seua estructura és oberta, és a dir, dependeix de cada persona. A més, a l’hora d’elaborar un text acadèmic s’han de dur a terme una sèrie d’estratègies com: seleccionar els continguts principals i realitzar esquemes amb una major claredat.
1.4. LES REGLES PER A LA CONSTRUCCIÓ DE PARAULES I ORACIONS
Tradicionalment, la base de la gramàtica ha estat l’estudi de les regles morfològiques i sintàctiques. Pèro, actualment tenint en compte la legislació vigent i les necessitats i demandes de la societat, la llengua s’ha d’esutdiar des d’un context comunicatiu.
Per això, i per tal de concloure aquest punt, cal dir que la gramàtica ha de consistir en ensenyar els coneixements necessaris per a que l’alumnat es comunique amb una major precisió i claredat, partint de les estructures que l’alumnat ja coneix i fent ús en contextos comunicatius reals.
- INTERVENCIÓ EDUCATIVA A PRIMÀRIA
1. 5.1. El text
Els textos han de ser motivadors per a l’alumnat, de temàtiques variades i propers als seus interessos. El seu treball ha de començar amb activitats de comprensió per tal de finalitzar amb les de producció, les quals aniran destinades a inventar un final, canviar els personatges…
- INTERVENCIÓ EDUCATIVA A PRIMÀRIA
1. 5.2. Les propietats textuals
Les propietats textuals, les podem treballar a partir d’activitats com:
Les activitats d’adequació tenen com objectiu principal augmentar el vocabulari i el domini de registres. Ex. transformar un anunci de la tv informal a formal o a l’inrevés.
Les activitats de coherència giren al voltant de la comprensió i producció de textos. Ex. extreure les idees principals d’un article de premsa esportiva.
Per treballar la cohesió es realitzen activitats on s’utilitzen connectors. Ex. explicar allò que han fet durant les vacances utilitzant almenys 10 connectors.
Les activitats de puntuació tenen com a objectiu que els textos s’entenguen amb claredat. Ex. puntuar un text a partir de la visualització d’un vídeo d’una recepta de YouTube.
I les de presentació són aquelles on es treballa la postura corporal o la neteja. Ex. un debat sobre un tema d’actualitat on han de respectar torns de paraula.
- INTERVENCIÓ EDUCATIVA A PRIMÀRIA
1. 5.3. La formació de paraules i oracions
A partir de la formació de paraules, podem realitzar activitats com: ordenar frases, trobar les errades o fragmentar una frase en tantes com siga possible.
- INTERVENCIÓ EDUCATIVA A PRIMÀRIA
1. 5.4. El lèxic
A partir del lèxic de qualsevol activitat de comprensió i expressió, es poden realitzar jocs lingüístics per tal de treballar les relacions semàntiques, com per exemple: sopes de lletres, endevinalles o refranys.
- INTERVENCIÓ EDUCATIVA A PRIMÀRIA
1. 5.5. La pronunciació
Gràcies a una correcta pronúncia, l’alumnat té un millor i major contacte amb els sons del llenguatge i, per tant, més fàcil és aprendre-la. El seu treball ha de començar amb activitats d’audició per tal de finalitzar amb les de producció. La pronúncia es pot treballar amb el suport de ferramentes TIC, com la PDI o programes informàtics de llengües com Duolingo, una plataforma digital interactiva per a aprendre idiomes. A banda, es poden realitzar activitats com: trencaclosques i cançons amb diferent ritme, velocitat i pronúncia.
- INTERVENCIÓ EDUCATIVA A PRIMÀRIA
1. 5.6. L’ortografia
L’ortografia la treballarem de forma contínua i globalitzada. Algunes de les activitats que es poden realitzar son: dictats de relleus i explosius o separar les paraules d’un text continu.