Topic 8: Morele ontwikkeling Flashcards
Belangrijkste theorie over morele ontwikkeling
Lawrence Kohlberg,
Dit deed hij met een aantal morele dilemma’s,
Hij kwam met drie niveaus van moreel redeneren met elk twee fases (twee redenen waarom iemand zich op een manier kan gedragen)
Kohlberg: Niveau 1
Preconventioneel, gericht op de directe gevolgen voor het persoon zelf.
Kohlberg: Preconventioneel, de fases
- Gehoorzaamheid en strafvermijding
- Gericht op eigenbelang
Kohlberg: Niveau 2
Conventioneel, gericht op het gehoorzamen van de regels van de maatschappij
Kohlberg: Conventioneel, de fases
- Goede interpersoonlijke relaties
- Handhaving van de sociale orde
Kohlberg: Niveau 3
Postconventioneel, gericht op de morele code van een persoon die de maatschappelijke regels overstijgt
Kohlberg: Postconventioneel, de fases
- Sociaal contact en individuele rechten
- Universele principes
Kritiek op Kohlberg’s theorie
- Kinderen kunnen verder gaan dan een straf-en beloningsmentaliteit
- Het is gebruikelijker dat mensen heen en weer gaan tussen de fases
- Conventionele fase overheerst
- Validiteit is beperkt
Theory of mind
Het vermogen om het perspectief van anderen in te nemen
–> belangrijke uitvinding, basis voor vele dingen
Klassieke theory of mind test
False belief test (Sally Anne, rode bal)
–> Als kinderen slagen voor false belief test, dan begrijpen ze dat mensen handelen naar hun overtuigingen over de wereld in plaats van naar een objectieve realiteit
Kritiek op theory of mind (ToM)
- Je hebt meer nodig dan ToM om te slagen voor false belief test
- ToM is meer dan slagen voor een false belief test
Impliciete Theory of Mind
Bij jonge kinderen
Ontwikkeling van social-cognitieve vaardigheden: 5-7
Begrijpen dat gedrag van mensen niet altijd hun gedachten en gevoelens reflecteert
Ontwikkeling van social-cognitieve vaardigheden: Tegen einde basisschool
Complexe second-order belief statements: dat mensen gedachten/meningen hebben over de gedachten van anderen. Ze gaan zelf ook meer nadenken over de gedachten van anderen
Ontwikkeling van social-cognitieve vaardigheden: Midden- en late kindertijd
Begrijpen dat de gedachten van anderen onjuist kunnen zijn, en dat gebeurtenissen op meerdere manieren geinterpreteerd kunnen worden