Topic 4: Cognitieve ontwikkeling 1 Piaget Flashcards
Piaget
Pionier op het gebied van cognitieve ontwikkeling van kinderen (Zwitser)
Schema
Bouwstenen/kleine stukjes kennis
Assimilatie
Als we geconfronteerd worden met nieuwe situaties gebruiken we bestaande kennis om dit te laten passen in oude schema’s die we al kennen
Accommodatie
Wanneer het bestaande schema niet werkt, moet het worden gewijzigd om met een nieuwe situatie om te kunnen gaan
Equilibrium
Evenwicht tussen assimilatie en accommodatie
De sensomotorische fase (1)
- 0-2 jaar
- Kinderen kunnen nog niet praten en leren over de wereld via zintuigelijke en motorische informatie.
- Kinderen kunnen zich de emoties, intenties en verwachtingen niet voorstellen
- Circulaire reacties
Circulaire reacties
Hierdoor leren kinderen, ontwikkelen door repetitieve gedragspatronen
De fases van circulaire reacties (namen)
- Reflexen (geboorte - 1m)
- Primaire circulaire reacties (1-4m)
- Secundaire circulaire reacties (4-8m)
- Coördineren van secundaire circulaire reacties (8-12m)
- Tertiaire circulaire reacties (12-18m)
- Mentale representaties (18m-2jaar)
Confounds objectpermanentie A-not-B task
Geheugen, inhibitie, planning en positieve bekrachtiging
Kritiek op Piaget
- Onderschatte capaciteiten van baby’s
- Baby’s begrijpen de basisprincipes van de fysieke realiteit ruim voor de leeftijd van 1
- Begrip van de fysieke realiteit ontwikkelt zich geleidelijk en niet via fasen
- Informatieverwerkingsbenadering
Baby’s weten meer dan dat Piaget dacht
Ze hebben basisinzicht in de natuurwetten, emoties en intenties van anderen.
Ook beginnen ze al veel eerder met imiteren dan Piaget dacht
Pre-operationele fase (2)
- 2-7 jaar
- Kinderen leren symbolen en taal te gebruiken
- Kinderen kunnen intuïtief redeneren
- Kinderen hebben niet dezelfde logica als volwassenen (door gebrek aan conservatie)
- Kinderen bekijken de wereld vanuit een egocentrisch perspectief
Symbolische representaties
- Gebruik van woorden om te verwijzen naar dingen, mensen en gebeurtenissen die niet fysiek aanwezig zijn
- Mogelijkheid om te verwijzen naar verleden en toekomst
- Doen alsof of fantasiespel
Intuïtief redeneren
Verwerven van kennis
–> Hierbij hebben ze een eigen logica en een eigen antwoord op allerlei vragen
Causaal begrip van kleuters: Gevoelens van participatie
Kind neemt dynamisch deel aan de natuur
Causaal begrip van kleuters: Animisme
Dingen zijn bewust en levend
Causaal begrip van kleuters: Artificialisme
Alles is opzettelijk en georganiseerd voor het welzijn van de mens
Causaal begrip van kleuters: Finalisme
Alles heeft een verklaring