Topic 7: Emotionele ontwikkeling Flashcards
Emotie
Een gevoelstoestand die relatief kort en sterk is, veroorzaakt is door een specifieke gebeurtenis
Stemming (mood)
Een gevoelstoestand relatief lang duurt en minder intens is, en niet noodzakelijk veroorzaakt wordt door een specifieke gebeurtenis
Affect
Verzamelterm, zegt niets over duur of inhoud –> kan zowel positief als negatief zijn, lang of kort, emotie of stemming
Subjectief welbevinden
Cognitieve (hoge levenstevredenheid) en affectieve evaluaties van het leven
Levenskwaliteit
Heeft ook een objectief component
Ontwikkeling van emoties bij zuigelingen
- Emoties zijn waarneembaar in de eerste levensdagen
- 0-6m: primaire emoties ontwikkelen
- 1.5jr: zelfbewustzijn
- Vanaf 2 jaar: secundaire emoties en standaarden ontwikkelen
Emoties bij zuigelingen en de omgeving
- Kinderen spiegelen emotionele uitingen van verzorger
- Moeders reageren selectief op de uitdrukkingen van hun baby’s (–> socialisatie van emoties)
- 9 maanden: sociale referencing (imitatie en referentiekader)
- Emotionele communicatie: baby’s en jonge kinderen leren emoties te begrijpen en ze op gepaste wijze te uiten
Emotieregulatie bij zuigelingen
- Eerst: enkele eenvoudige strategieën
- Einde van het eerste jaar: troost zoeken, verwijderen van nare gebeurtenissen
- 18-24 maanden: zichzelf afleiden, emotionele gezichtsuitdrukking en emoties leren controleren
- Einde 2e jaar: symbolisch denken, taal en cognitie
- 3-4 jaar: betere emotieregulatie
Emoties in de vroege kinderjaren
- Betere emotieregulatie, begrip en expressie
- Leren van regels voor emotioneel gedrag
- Meer culturele verschillen
Emoties in de midden- en late kindertijd
- Verbeterd emotioneel begrip
- Verbeterd vermogen om negatieve emotionele reacties te onderdrukken of te verbergen
- Gebruik van zelfgeïnitieerde strategieën om gevoelens ergens anders op te richten
- Meer rekening houden met gebeurtenissen die tot emotionele reacties leiden
- Ontwikkeling van een vermogen tot het ervaren van oprechte empathie, echt begrijpen hoe een ander zich voelt
Mentale tijdreizen (mental time-travel)
Anticiperen op en terugroepen van cognitieve en
emotionele aspecten van gebeurtenissen, verbetering begrip van emoties
Experience Sampling Methode
Korte vragenlijsten via de smartphone, zo kan je herhaaldelijk emoties, cognities etc meten en bijhouden hoe ze fluctueren
Daily diary methode
Alleen aan vragenlijst aan het einde van de dag, over de gehele dag
Emoties in de puberteit
- Meer extreme schommelingen
- Snellere fluctuaties
–> intensere emoties dan volwassenen
Emotieregulatie bij adolescenten
Ineffectieve emotieregulatie