Topic 7: Emotionele ontwikkeling Flashcards
Emotie
Een gevoelstoestand die relatief kort en sterk is, veroorzaakt is door een specifieke gebeurtenis
Stemming (mood)
Een gevoelstoestand relatief lang duurt en minder intens is, en niet noodzakelijk veroorzaakt wordt door een specifieke gebeurtenis
Affect
Verzamelterm, zegt niets over duur of inhoud –> kan zowel positief als negatief zijn, lang of kort, emotie of stemming
Subjectief welbevinden
Cognitieve (hoge levenstevredenheid) en affectieve evaluaties van het leven
Levenskwaliteit
Heeft ook een objectief component
Ontwikkeling van emoties bij zuigelingen
- Emoties zijn waarneembaar in de eerste levensdagen
- 0-6m: primaire emoties ontwikkelen
- 1.5jr: zelfbewustzijn
- Vanaf 2 jaar: secundaire emoties en standaarden ontwikkelen
Emoties bij zuigelingen en de omgeving
- Kinderen spiegelen emotionele uitingen van verzorger
- Moeders reageren selectief op de uitdrukkingen van hun baby’s (–> socialisatie van emoties)
- 9 maanden: sociale referencing (imitatie en referentiekader)
- Emotionele communicatie: baby’s en jonge kinderen leren emoties te begrijpen en ze op gepaste wijze te uiten
Emotieregulatie bij zuigelingen
- Eerst: enkele eenvoudige strategieën
- Einde van het eerste jaar: troost zoeken, verwijderen van nare gebeurtenissen
- 18-24 maanden: zichzelf afleiden, emotionele gezichtsuitdrukking en emoties leren controleren
- Einde 2e jaar: symbolisch denken, taal en cognitie
- 3-4 jaar: betere emotieregulatie
Emoties in de vroege kinderjaren
- Betere emotieregulatie, begrip en expressie
- Leren van regels voor emotioneel gedrag
- Meer culturele verschillen
Emoties in de midden- en late kindertijd
- Verbeterd emotioneel begrip
- Verbeterd vermogen om negatieve emotionele reacties te onderdrukken of te verbergen
- Gebruik van zelfgeïnitieerde strategieën om gevoelens ergens anders op te richten
- Meer rekening houden met gebeurtenissen die tot emotionele reacties leiden
- Ontwikkeling van een vermogen tot het ervaren van oprechte empathie, echt begrijpen hoe een ander zich voelt
Mentale tijdreizen (mental time-travel)
Anticiperen op en terugroepen van cognitieve en
emotionele aspecten van gebeurtenissen, verbetering begrip van emoties
Experience Sampling Methode
Korte vragenlijsten via de smartphone, zo kan je herhaaldelijk emoties, cognities etc meten en bijhouden hoe ze fluctueren
Daily diary methode
Alleen aan vragenlijst aan het einde van de dag, over de gehele dag
Emoties in de puberteit
- Meer extreme schommelingen
- Snellere fluctuaties
–> intensere emoties dan volwassenen
Emotieregulatie bij adolescenten
Ineffectieve emotieregulatie
Emoties bij adolescenten
- Over het algemeen vrij positief over de toekomst
- Significant aantal zelfmoordgedachten
–> dit aantal neemt toe in deze leeftijdscategorie
Emotionele doelen tijdens de adolescentie
- Verbreden van horizon
- Kennis verwerven
- Nieuwe mensen ontmoeten
- Risico’s nemen
Emoties bij volwassenen
Centraal staat het om een levensstijl te creëren die emotioneel voeldoening geeft, en voorspelbaar en beheersbaar is
Emotioneel is er nog veel groei in de mid-volwassenheid
Welbevinden gedurende de levensloop
Algemeen welzijn neemt af van adolescentie tot middelbare leeftijd, en neemt dan weer toe
Emoties op oudere leeftijd
- Emotionele ervaring en expressie verandert niet
- Emotioneel leven evenwichtiger
- Emotieregulatie is beter
- Deze periode is het hoogtepunt van het emotionele leven
Welzijnsparadox
je zou verwachten dat oudere mensen zich qua welbevinden slechter gaan voelen door de uitdagingen die ouder worden met zich mee brengt, maar ze gaan zich juist beter voelen qua welbevinden
Wat is de verklaring voor de welzijnsparadox
Mensen ervaren minder negatieve emoties
Waarom ervaren ouderen minder negatieve emoties
Positiviteitsbias
Positiviteitsbias
Een vorm van selectieve aandacht: Relatief meer aandacht voor, en beter geheugen voor, positieve informatie dan negatieve informatie.
–> belangrijk hierbij:
amygdala en het ventromediale gebied van de prefrontale cortex
Sociaal-emotionele selectiviteitstheorie (SST)
Motivationele prioriteiten verschuiven gedurende de levensloop als een functie van de veranderende tijdshorizon
Emotionele doelen bij oudere volwassenen
- Leef in het moment
- Duidelijker weten/zien wat belangrijk is
- Investeer in zekere dingen
- Relaties verdiepen
- Geniet van het leven
Gedragsverandering bij oudere volwassenen
- Geven de voorkeur geven aan terugtrekkingsstrategieën (disengagement) om emotionele stress te verminderen
- Gaan conflictsituaties negeren of vermijden (de confrontatie met anderen niet aangaan)
- Gaan zich minder emotioneel gestoord voelen door het gebruik van disengagement strategieën
Sociaal netwerk bij oudere volwassenen
Oudere volwassenen verkleinen hun sociale netwerk tot enkel hetgeen waar ze iets positiefs uit halen
Emotieregulatie bij oudere volwassenen
- Sneller uit negatieve emotionele toestanden
- Minder emotioneel reactief op stressoren
- Minder destructieve strategieën om conflicten op te lossen
- Negatieve interpersoonlijke situaties minder stressvol
Empirisch onderzoek van de SST
Het tijdsperspectief van mensen kan veranderen, op het moment dat dit gebeurt, gedragen jongeren en oudere volwassenen zich hetzelfde
Waarom ervaren ouderen dingen anders en maken ze andere beslissingen?
Door het verschil in tijdsperspectief (vergeleken met jongeren)
Het subjectief welbevinden in de laatste levensjaren
Deze daalt, omdat…
Lichamelijke gezondheid verslechterd, waardoor het mentaal welzijn ook kan verslechteren