RNA quality control in eukaryotes and their implication for health and disease Flashcards

Vorlesung 11

1
Q

Nenne vier mRNA defekte, welce zum mRNA Abbau führen

A

vorzeitiges Stopcodon (NMD)
aufgehaltene Translation durch Sekundärstruktur (NGD)
Translation in 3’UTR (REMD
kein Stopcodon (NSD)

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2
Q

Nenne die Schritte der mRNA Prozessierung

A

Ausgangspunkt: Primärtranskript

  1. 5’ Cap via Cap Protein
  2. 3’ Polyadenylierung
  3. pre mRNA splicing
  4. mRNA Splicing
  5. Export

1 und zwei zwingend notwendig für (u.a. Export-) kompetente mRNA

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3
Q

Weswegen liegen Gene in der Form von Exons, unterbrochen von Introns vor?

A

a) Larger genetic variability
1. multiple proteins from one gene (via alternative splicing)
2. new genes by exchange of exons
3. post-transcriptional regulation of gene expression

b) Increased stability
I. Short exons will remain more likely intact with regard to recombination events

c) exons often coding for functional domains

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4
Q

Wie viele Exons und Introns enthält pre-mRNA im Schnitt?

A

7-8 Introns, 8-9 Exons

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5
Q

Nenne drei konservierte Sequenzen in Exons/Introns, welche zum Splicing notwendig sind

A
  1. AG
  2. GU
    AG/GU: 5’exon/intron, 3’ intron/exon junction
  3. Branch Point Nukleotid A
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6
Q

Beschreibe die zwei Schritte vom typischen Intron Removal

A

*Step 1:
an A-residue in the branch point sequence carries out a nucleophilic
attack on the 5‘ splice site, creating lariat-exon 2. The splicing intermediates are: exon 1 and lariat-exon 2.

*Step 2:
exon 1 attacks the 3‘ splice site to generate the splicing products spliced exon and lariat intron.

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7
Q

Was ist alternatives Splicing und wozu ist es gut?

A

Alternative splicing: is a process by which a single transcript yields different mature mRNAs leading to the production of protein isoforms with diverse or even antagonistic functions

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8
Q

Wie viele mRNAs in Menschen sind, schätzungsweise, alternativ gespiced?

Wie viele davon enthalten vorzeitige Stopcodons (PTC)?

A
  1. ca 74%
  2. Davon ca. 30% (Insgesamt ca.14,7%)
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9
Q

Nenne sechs konservierte RNA Sequenzen, die in die Spliceregulation involviert sind

A
  • branch point (BP, U2 binding site)
  • the 5‘ splice site (U1 binding site)
  • the 3‘ splice site (U2AF heterodimer binding site)
  • splice sites of an alternatively spliced cassette exon (blue box)
  • exonic and intronic splicing enhancer (ESE, ISE)
  • silencer (ESS, ISS) elements
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10
Q

Welche Auswirkungen haben Punktmutationen in den spliceregulatorischen Sequenzen?

A

Verantwortlich für 9-10% der genetischen Erkrankungen, die durch Punktmutationen hervorgerufen werden

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11
Q

Nenne die zwei Ebenen des splicing codes

A

The first layer of the splicing code consists of consensus splice site sequences positioned at exon-intron junctions (AG/GU/Branch Point)

second layer of the splicing code (ESE, ESS, ISE, ISS) directs splicing machinery to the appropriate sites and prevents the usage of cryptic splice sites

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12
Q

Wie viele Mutationen im Menschen betreffen die splice sites (in %)?

A

ca. 10%

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13
Q

Wie wird das alternative Splicing reguliert?

A

dynamische Interaktion zwischen hnRNP proteinen ( binden an ESS und ISS) und SR Proteinen (binden an ESE und ISE)

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14
Q

Welche Konsequenz kann die Störung des Antagonismus zwischen SR und hnRNP haben?

A

weitreichende Folgen. Resultat: genetische Erkrankungen

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15
Q

Wie kann Splicing in Kranklheiten involviert sein?

A

Splicing can
*be the direct cause of the disease
*modify the severity of the disease
*determine the disease suseptibility

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16
Q

Was ist der Unterschied zwischen Störungen in Cis-agierenden und Trans-agierenden Faktoren?

A

Cis: Effekt in Cis; nur ein Gen betroffen

Trans: Effekt in trans; potentiell mehrere gene betroffen

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17
Q

Nenne drei Mutationen, die das Splicing beeinflussen, sowie Beispiele für Erkrankungen verursacht durch diese.

A

Gain-of-splicing-function mutation:
If a splicing element is enhanced or created (creation of cryptic splice site, ESE, ESS, ISE and ISS elements)
Exon 3 skipping in familiar isolated growth hormone deficiency (IGHDII)

Lost-of-splicing-function mutation:
If a splicing element is weakenedor destroyed (e.g. disruption of an ESE or ESS)
* beta-thalassemia: creation of cryptic 3‘ splice site in the first intron
* Spinal muscular atrophy (SMA)

Mutations and alterations of splicing factors:
If a splicing factor for constitutive or alternative splicing is mutated or nongenetically altered (e.g. PRPF3, PRFP8 and PRFP31 in retinitis pigmentosa)

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18
Q

Was ist Spinale Muskelatrophie?

A

Mutation in SMN (Survival of Motor Neuron)-Gen -> Verlust der Motorneuronen in der Wirbelsäule -> muskeln nonfunktional

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19
Q

Nenne vier Krankheiten, die durch Mutation im Cis-agierenden Splice Code ausgelöst werden

A

SMA, Becker/Duchenne Muskeldystrophie, frontotemporale Demenz und cystische Fibrose

20
Q

Was Verursacht SMA?

A

Gain-of-ESS-function mutation: important in determining the severity of spinal musclar atrophy (SMA)

  • SMA is caused by homozygous lost of the survival of motor neurons 1 (SMN1) gene; SMN protein is required for the assembly of the core snRNPs in the cytoplasm
  • Severity of SMA is modified by the production of SMN protein encoded by the paralog SMN2
  • C-to-U transition inactivates a ESE and at the same time creates a new ESS that is believed to increase exon 7 skipping (!!)
  • smn2 gene is nearly identical to smn1 but carries a C-to-T transition in position 6 of exon 7
  • only full-length SMN2 protein is active: therefore the greater the skipping of exon 7 the more severe are the sympthoms among SMA patients
21
Q

Was verursacht Becker Muskeldystrophie (BMD, milde Form von Duchenne)?

A

*T/A substitution in exon 31 of the dystrophin gene simultaneously creates a premature termination codon (STOP) and an ESS
*leading to enhanced exon 31 skipping
*This mutation causes a mild form of the Duchenne muscular dystrophy disease (called BMD) because the mRNA lacking exon 31 produces a partially functional protein.

22
Q

welche Mutation verursacht frontotemporale Demenz (FTDP-17) und wieso?

A

*Mutations within exon 10 of the MAPT gene encoding the Tau protein affect splicing regulatory elements and disrupt the normal 1:1 ratio of mRNAs including or excluding exon 10.

*perturbed balance between Tau proteins containing either four or three microtubule-binding domains (4R-Tau and 3R-Tau), causing the neuropathological disorder FTDP-17.

*One example is the N279K mutation, which enhances an ESE function, promoting exon 10 inclusion and shifting the balance toward increased expression of the 4R-Tau protein variant.

23
Q

Nenne die Ursachen von cystischer Fibrose

A

*Cystic fibrosis transmembrane conductance regulator (CFTR) gene exon 9 exhibits slight exon skipping even from the normal allele.

*Polymorphic (UG)m(U)n tracts within the 3’ splice site of the CFTR gene exon 9 influence the extent of exon 9 inclusion and the level of full-length functional protein.

*The severity mutations elsewhere in the CFTR gene is modulated by the level of exon 9 inclusion (mild vs. severe form of CF).

*Individuals with longer, mutated (UG)m(U)n tracts exhibit more exon 9 skipping in part through binding of TDP-43 protein.

24
Q

Wodurch wird Retinitis Pigmentosa ausgelöst?

A

Mutation in PRPF31, PRPF8, PRPF3- pre-mRNA- processing factor genen (Notwendig für U4.U5.U6 tri-snRNP assembly des Spliceosomes

Resultat: Aberrantes Splicing von Photorezeptorgenen -> Verlust von Photorezeptoren

25
Q

Nenne vier für das 3’-Processing kritische Motive der mRNA

A
  • USE= upsteam sequence element
  • AAUAAA= poly(A) signal
  • CA= Cleavage site
  • DSE= downstream sequence element
26
Q

Nenne die Schritte des 3’-Processings sowie die involvierten Proteine

A
  1. Assembly of multiprotein complexes at specific RNA recognition motifs

Protein complexes involved:
* CPSF= cleavage/ polyadenylation specificity factor
* CstF= cleavage stimulating factor
* CF I= Cleavage factor I
* CF II= Cleavage factor II
* PAP= poly(A) polymerase

  1. Cleavage at the cleavage site by CPSF 73
    • Formation of a poly(A) tail by PAP (addition of ~250 A residues) that is bound by PABP
27
Q

Gibt es RNA, die nicht polyadenyliert wird?

A

Ja. replikationsabhängige Histon mRNA.

28
Q

Nenne vier medizinisch relevante Fehler im 3’-end-processing, sowie Beispiele für Erkrankungen oder Schäden.

A
  • lost-of function mutation (AAUAAA):
    Alpha-thalassemias (alpha-globin gene)
    Beta-thalassemias (beta-globin gene)
    IPEX syndrome (Fox3p gene)
    Fabry disease (alpha-GalA gene, AAUAAA signal within ORF, no 3’UTR)
  • Gain-of function mutation (CA):
    Thrombophilia, prothrombin
    Thrombophilia, fibrinogen
  • USE: important for 3’ processing :
    LaminB
    Complement C2
    Cyclooxygenase-2 (Cox-2)
    Collagen
  • Alternative poly(A) signal recognition:
    IgM heavy-chain pre-mRNA
    during B-cell differentaition
29
Q

Nenne zwei medizinisch relevante Mutationen in trans-agierenden Faktoren des 3’ processings, sowie Beispiele für Erkrankungen oder Schäden.

A
  • PAP (lost-of function):
    Cell arrest in G0-G1 phase
  • PAP (Gain-of function):
    Confers high proliferative activity
    Overexpression in human carcinomas
    Hematological malignancies
30
Q

Nenne ein Beispiel, das die Wichtigkeit der Konservierung der AAUAAA-Hexanuklleotidequenz (3’-processing) zeigt

A

single-nucleotid Mutationen in der Hexanukleotidsequenz des Betaglobin gens.
Folge: Inaktivierung oder Inhibition von Globingenexpression

31
Q

Nenne drei Gain of Function Mutationen von RNA Sequenzelementen

A
  • gain-of function mutation : CG -> CA:
    generation of efficient cleavage site
  • gain-of function mutation : CG -> TG: generation of efficient cleavage site
  • gain-of function mutation introduction of additional U-residues (20221): generation of an efficient CstF binding site
32
Q

Nenne eine mögliche Folge einer Gain of Function Mutation in RNA-Sequenzelementen

A
  • raised prothrombin (coagulation factor II, F2) plasma concentration: disturbing the balance between pro- and anticoagulatory activities

increased risk to develop thrombosis

33
Q

Nenne ein Beispiel für den Effekt von alternativer poly-A-site Erkennung

A

Expression von IgM heavy chains unterscheidet sich zwischem membrangebundener und sekretierter Form.

In B-Zellen:
Low concentration of CstF-64 and high
conc. of hnRNP F or U1A protein:
CstF-64 is supressed by hnRNP or U1A
selection for M2-site - μm form is expressed

In Plasmazellen:
High concentration of CstF-64 and low
conc. of hnRNP F or U1A protein:
selection of S-site - μs form is expressed

34
Q

Nenne die drei Typen von alternativer Polyadenylierung

A

Type I: only one polyadenylation signal is present in
the 3′ UTR, thus resulting in only one mRNA isoform.

Type II: more than one resulting mRNA is produced,
but with no effect on the encoded protein (different
stability/translatability/other downstream effects)

Type III: alternative polyadenylation involves
alternative polyadenylation signals that are present
in upstream introns

35
Q

Nenne drei Faktoren, welche die Auswahl der Poly-A-site bestimmen

A

(1) Intrinsic strength of sequence elements
(2) Concentration or activity of polyadenylation factors
(3) Tissue- or stage-specific regulatory factors

36
Q

Welche Auswirkung hat Influenza auf das 3’-Processing?

A

In influenza A virus-infected cells, the highly abundant NS1 protein interacts with the cellular 30-kDa subunit of CPSF (Cleavage and Polyadenylation Specific Factor) and PABPN1 (polyadenylate-binding nuclear protein 1).

This prevents binding of the CPSF complex to its RNA substrates and selectively inhibits 3’ end processing and nuclear export of host pre-mRNAs.

The 3’ terminal poly(A) sequence on viral mRNAs is produced by the viral transcriptase, which reiteratively copies a stretch of 4–7 uridines in the virion RNAtemplates.

37
Q

Ist der RNA-Export mono- oder bidirektional?

A

Mono, von nukleus zu cytoplasma

38
Q

Durch welche Struktur läuft der Transport ab?

A

Kernporen

39
Q

Kann die RNA aleine transportiert werden?

A

Nein, Transportfaktoren sind nötig

40
Q

Nenne zwei Quellen für Kernexportfehler

A

pre-mRNA Mutation, folgend fehlerhafte Verarbeitung, dementsprechend keine Erkennung durch Exportmaschinerie

Mutation in Export- oder Verarbeitungsfaktoren: Trans.agierende Faktoren binden an mRNA, blockieren Export

41
Q

Nenne drei Konsequenzen von pre-mRNA Mutationen, die den Export verhindern

A
  • no export of mutated transcript
  • Selective downregulation of encoded protein product

-Tissue-specific dependency on expression of retained transcript

42
Q

Nenne drei Konsequenzen von
Mutation in Export- oder Verarbeitungsfaktoren, die den Export verhindern

A

-diminshed export of aggregated message

  • Interacting trans-factors are sequestered from their normal nuclear duties

-Tissue-specific dependency on trans-factor activity

43
Q

Nenne mindestens vier Erkrankungen, die durch Mikrosatelit-mRNA erweiterungen hervorgerufen werden

A

Fragile X-associated tremor ataxia syndrome, FXTAS;
Premature ovarian insufficiency, POI;
Huntington’s disease, HD;
spinocerebellar ataxias, SCAs;
dentatorubral pallidoluysian atrophy, DRPLA;
spinal and bulbar muscular atrophy, SBMA;
Huntington’s disease like2, HDL2

44
Q

Nenne drei Mechanismen, die zu Erkrankungen durch Mikrosatelliterweiterungen führen

A
  • Loss-of-protein function
  • Gain-of-aberrant protein function due to expansions of triplet repeats within the open reading frame
  • Gain-of-function of the RNA containing the expansion
45
Q

Beschreibe die Ursachen von myotonischer Dystrophie

A

CUG Repeat Sequenzverlängerung von 80 auf 2500 repeats
Folgen:
- Bindung von MBNL1 (Muscleplind Protein), Dadurch Loss of protein function

-Aktivierung von Proteinkinase C -> Hyperphosphorilierung von CUGBP1 (paralogprotein zu CELF), dadurch Stabilisierung und Funktionsverstärkung von CUGBP1

-> Störung des mRNA splicings: MBNL1 verstärkt expression von adultem, CUGBP1 von fetalem Spliceschema in mehreren mRNAs (z.B. Muskel mRNA zu CLCN1; Gehirn mRNA zu GRIN1 proteinen). Folge des Expressionshifts: Reversion zu embryonalem Splicemuster abhängig von stärke des shifts.

Folgen u.a.: Insulinresistenz, Myotonie, Kreislaufstillstandsrisiko

46
Q

Nenne eine Behandlungsmethode, sowie die Wirkweise, für Spinale Muskelatrophie auf mRNA-Ebene, welche, seti 2016, für klinische Anwendung zugelassen ist

A

Nusinersen

  • Antisense oligonucleotides (AOs) or bifunctional AOs complementary to exon 7 and conjugated to splicing-enhancing effectors (e.g., serine-arginine (SR) peptide or an ESE that recruits SR proteins) are used to promote exon 7 inclusion of the SMN2 gene
  • decreasing the production of a truncated SMN protein (SMND7) and increasing that of a full-length functional protein (SMN)
47
Q

Nenne zwei weitere therapeutische Ansätze, die entweder (pre-)mRNA nutzen und/oder targetieren

A

Transport von komplementären Sequenzen zu target mRNA zur Beeinflussung des splicepatterns mittels U1 oder U7 snRNA basierten Vektoren.
z.B. Duchenne: U7 antisense snRNA targetiert exon 51 (enthält Stopcodon durch Mutation). Führt zu Skipping von Exon 51 -> verkürztes, partiell funktionales Dystrophin)

RNA interferenz mittels siRNA. Elimination schädlicher mRNA.
Beispiel: Knockdown von mutierter ataxin-1 mRNA (verursacht spinocerebellare Ataxie type I (SCA1)) in Mäusen