Measuring intelligence in Practice Flashcards

1
Q

נורמות

A

הנורמות במבחן זכירת ספרות הן מאוד חשובות, וקריטי שהן יהיו נכונות לתרבות המסוימת – כדי לזכור דבר מה (זיכרון עבודה) משתמשים בלולאה פונולוגית. בשפות שנות, האורך של המילה שונה. לכן כמות המידע שניתן לדחוס ללולאה פונולוגית – מספר הספרות שניתן לומר לעצמך בראש – שונה בכל שפה. במבחנים לפני וקסלר היו משתמשים בנורמות האמריקאיות גם כשהעבירו את המבחן בסינית. בסינית הספרות הן בדרך כלל בנות הברה אחת – לכן ניתן להכניס יותר ספרות בלולאה הפונולוגית. כתוצאה מכך נוצר הבדל קריטי בפענוח של התוצאות. זו הסיבה שהנורמות צריכות להיות ספציפיות לקבוצת ההתייחסות שאותה מודדים.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
2
Q

מדגם תיקנון

A

הקבוצה שעליה בנו את הנורמות. היא חייבת להיות מקומית ומאותה התקופה, כי דברים משתנים גם מדור לדור וגם בין תרבויות. האינטליגנציה משתנה לאורך השנים, לכן צריך לעדכן את המדגם עם הזמן.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
3
Q

אפקט פלין

A

התרבות שלנו הולכת ומתקדמת ממצב שבו אנשים עסקו בעבודות כפיים לעולם של מהנדסים, מתכנתים ומדענים. בהתאם, בכל דור האינטליגנציה עולה בממוצע בעשר נקודות. האפקט הזה מחייב תקנון של המבחנים הקוגניטיביים, והוא נמצא בכל המדינות שנחקרו ובכל האוכלוסיות. האפקט משותף לכל חלקי עקומת האינטליגנציה. כנראה הוא קשור לשינויים גלובליים – בתזונה, בהשכלה ובתקשורת. היום החינוך הוא חובה ונגיש, התזונה עשירה ומגוונת יותר, ומשפחות הן קטנות יותר מבעבר – התינוקות יותר בריאים כי האימהות בהיריון במצב יותר טוב, ויש יותר משאבים לטיפול בכל ילד. שינוי נוסף הוא התפתחות הטכנולוגיה – חושפת אנשים לידע נרחב. אולי האפקט משקף עד כמה המוח שלנו נעשה מודרני? יותר ויותר אנשים מדלגים על הפריטים הפשוטים ומגיעים לאלו שדורשים הפשטה וחשיבה מורכבת – מבצעים זיהוי של קטגוריות מופשטות ומוצאים קשרים ביניהן.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
4
Q

אפקט אגם וובגון

A

בכל המדינות בארה”ב התלמידים קיבלו הישגים מעל הממוצע בכל המבחנים הקוגניטיביים שנתנו להם. הסיבה לכך היא שהשתמשו במבחנים ישנים.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
5
Q

רגישות וספציפיות

A

מצד אחד, יש הרבה מחקרים שמראים שהפערים בין אייקיו מילולי לאייקיו ביצועי קיימים, אך מצד שני לא ניתן לפי זה לקבוע עובדות לגבי תפקוד של אדם: קיימת תלות בין המשתנים, יש רגישות אך לא ספציפיות. דומה לחום – מדד רפואי שהוא רגיש איך אינו ספציפי. חום מעיד על כך שמשהו לא בסדר, אבל לא ידוע מה.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly