T2 prematuritet och emotionsreglering Flashcards

1
Q

Mellan vilka veckor ska barn födas för att räknas som preterm, very preterm respektive extremely preterm?

A

Preterm: V.33-36
Very preterm: V.28-32
Extremely preterm: Innan V.28

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
2
Q

Vilka områden finns det risk att förtidigt födda barn har problem med?

A
  • Visuella problem (retinopathy of prematurity, ROP)
  • Lungor (bronchopulmonary dysplasia, BPD)
  • Hjärtat, blodcirkulation (patent ductus arteriosus, PDA)
  • Morfologisk hjärnskada (cerebral visual impairment, CVI; periventricular leukomalasia, PVL; intraventricular hemorrhage, IVH)
  • Neuropsykologiska nedsättningar och störningar (motoriska, perceptuella, kognitiva, EF och beteendeproblem, cerebral pares och psykiatriska störningar)
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
3
Q

Vad är ROP? (Retinopathy of prematurity)

A

Utveckling av ärr på näthinnan
- Prematura barn har ökad risk för detta
- Mild variant –> försvinner med tiden
- Svår variant –> kan resultera i blindhet
- Låg födelsevikt är en riskfaktor utöver prematuritet

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
4
Q

Vad är PVL? Vad kan det leda till?

PVL = periventrikulär leukomalaci

A

PVL = skador på vita substansen i hjärnan
- Speciellt runt ventriklarna
- Kan orsakas av syrebrist eller andra problem under fostertiden eller vid födseln, vilket är vanligare hos prematura barn på grund av deras ofullständigt utvecklade organ
- Kan leda till motoriska svårigheter, kognitiva problem, Cerebral Pares, epilepsi, försenad utveckling, störningar i perceptionen, beteendeproblematik, ADHD
- Tidig upptäckt och intervention = centralt för att förbättra barnets prognos

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
5
Q

Vad är det man vill identifiera/hålla koll på i det nationella uppföljningsprogrammet av prematura barn?

A
  • Barn med misstänkt eller klar cerebral pares
  • Påtaglig utvecklingsavvikelse eller utvecklingsstörning
  • Nedsatt hörsel och syn
  • Komplexa syn- och perceptionsstörningar innan
    skolstart
  • Lindrig utvecklingsstörning, mindre påtaglig
    utvecklingsavvikelse eller påtaglig beteendeproblematik
  • Bristande tillväxt i behov av vidare endokrinologisk
    utredning eller nutritionellt stöd
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
6
Q

Problemområden för barn som är födda innan beräknad tid

A
  • Visuella problem
  • Problem med lungorna
  • Hjärtat och blodcirkulationen
  • Neurpsykologiska störningar (motoriskt, perceptuellt, EF, CP)
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
7
Q

Riskfaktor, förtidigt född (ChatGPT)

A

Tidpunkten för barnets födelse är avgörande eftersom det ger en indikation på hur långt utvecklad barnet är vid födseln. Om ett barn föds för tidigt, speciellt om det är extremt prematurt, innebär det att det inte har haft tillräckligt med tid att mogna och växa i livmodern. Dessa barn löper större risk att drabbas av komplikationer som är relaterade till tidig födsel, såsom andningsproblem, infektioner, hjärnblödningar och andra medicinska problem. Därför är födelseveckan en viktig parameter för att bedöma barnets mognad och eventuella risker för utvecklingsstörningar

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
8
Q

Riskfaktor, födelsevikt

A

Kan indikera bla. tillväxhämning eller andra medicinska problem hos modern
- Risk för underliggande medicinska tillstånd eller näringsbrist (vilket påverkar deras utveckling)

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
9
Q

Vilka tre olika delar består emotioner av?

A
  • Neurologi/fysiologi: (puls, hudk.t, härnaktivitet)
  • Motorik/expressivitet: ansiktsmimik, närmane/undvikandetendenser
  • Upplevelse: subjektiv upplevelse av tillståndet
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
10
Q

Emotionsreglering, definition

A

Anpassning av:
- intensitet
- varaktighet
- uttryck
- upplevelse
”Externa och interna processer för att medvetandegöra, värdera och anpassa emotionella tillstånd, speciellt deras intensitet och varaktighet, för att kunna uppnå mål.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
11
Q

Parvocellulära banor

A
  • Ansvarar för behandling av detaljer, färger och hög kontrast, - Viktiga för att kunna se fina detaljer och färgnyanser
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
12
Q

Magnocellulära banor

A

Behandling av:
- rörelse
- djupseende
- ljusförändring
- viktig för uppfattning av ex.v. snabb rörelse och låg kontrast

Påverkade hos prematura barn (kan vara)

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
13
Q

Vad fyller emotioner för funktion?

A
  • Signalerar vad som är viktigt
  • Förbereder för handling
  • Ger info om tillstånd och skapar mening
  • Socialt och fysiskt överlevnadsvärde
  • Förbättrar minnet för viktiga händelser
  • Sociala relationer
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
14
Q

Vad är emotionsreglering?

A

Processen för att medvetet påverka vårt egna emotionella tillstånd
- Hanterar/ändrar känslor för att anpassa till situationen eller uppnå specifika mål
- Intensitet, varaktighet, uttryck, upplevelse

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
15
Q

Utvecklingen av emotionsregleringen är kompex - påverkas av olika faktorer hos barn och omgivning. Ge exempel på några

A
  • motorik
  • språk
  • uppmärksamhet
  • hjärnmognad (neurobiologi)
  • theory of mind
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
16
Q

Det finns en modell för utveckling av emotionsreglering som innehåller tre komponenter, vilka är dessa tre?

A
  • Vårdnashavare: uppfostringsstil och interaktioner påverkar barnets förmågor. Trygg och stödjande miljö främjar positiv utveckling.
  • Kultur och normer: hur man lär sig reglera känslor, vad som är okej att visa/inte, kollektivism vs individualism, sociala förväntingar
  • Temperament: reaktivitet, självreglering, överkänslighet, anpassningsbarhet
17
Q

Hur är motorik viktig för emotionsrelgering?

A

Påverkar förmågan att agera i olika situationer
- Koordination och rörelsekontroll
- Undvikande/närmande av olika stimulin som påverkar dem positivt/negativt
- Barn med bättre motorik skulle exv kunna hantera sin frustration genom att reglera genom rörelse

18
Q

På vilka sätt är språket viktigt för emotionsreglering?

A

Möjliggör kommunikation av känslor och behov till andra
- Kan få stöd och förståelse från vuxna/vänner i större utsträckning
- Hjälp att reglera/få behov tillgodosedda
- Förmågan att kunna verbalisera och förstå sina emotioner möjliggör även en mer komplex och sofistikerad bearbetning

19
Q

På vilka sätt är uppmärksamhet viktig för emotionsreglering?

A

Möjliggör aktiv kontroll av situationer och stimuli som kan påverka känslor
- Barn med god uppmärksamhetsreglering kan enklare välja hur de ska reagera på olika situationer och kan undvika att bli överväldigade av starka känslor

20
Q

Hur påverkar temperament en individs emotionsregleringsförmåga?

A

Temperament påverkar hur vi reagerar, anpassar oss, uthållighet och hur lättidistraherade vi är.

21
Q

Temperament, definition

A

Medfött mönster av beteenden, känslor och reaktioner som är relativt stabilt över tid och situationer
- Påverkar reaktion och hantering av olika situationer
- Består av:
- Reaktitvitet - intensiteten i reaktion på stimuli
- Anpassningsbarhet - kunna anpassa till nya situationer/krav
- Uthållighet - långsiktiga mål
- Distraktibilitet - hur lätt en individ distraheras av interna tankar/stimuli

22
Q

Utveckling av emotionsreglering

Vårdnadshavarens påverkan enligt Gross modell

A

Val av situation: Undvika träff med andra barn under normal sovtid
Modifikation av situation: hjälpa till att ”leka in” ett ängsligt barn
Distribuering av uppmärksamhet: Prata med barnet om något roligt vid läkarbesök, rikta/hålla barnets uppmärksamhet
Kognitiv omtolkning: ”nej, det är inget monster, titta det är handens skugga!”
Responsmodulering: Tröst och fysisk kontakt. Frigör t.ex. oxytocin.

23
Q

Hur påverkar kultur och normer utvecklingen av emotionsreglering?

A
  • Normer för känslouttryck: vilka känslor är okej att uttrycka och hur? Uttrycker och reglerar känslor för att passa in i den kulturella kontext
  • Social inlärning och modellering: vuxna i omgivningen påverkar barnen genom att de modellerar och lär sig
  • Kulturella värderingar och beteendestandarder: uttrycks emotioner utåt eller inåt ex.v.?
  • Socialt stöd och samhällsresurser: hantera självständigt / söka stöd från vänner, samhället, familj, teraput
24
Q

Vad är dysreglering?

A

Nedsättning/svårighet i förmågan att hantera eller reglera känslor
- Relaterat till internaliserade problem
- Viktig del av många kliniska diagnoser (autism ADHD?)

25
Q

Olika sätt barn använder reglering

A
  • Self comforting
  • Uppmärksamhet/distraktion
  • Sociala/kommunikativa beteenden
  • Konstruktiv problemlösning
26
Q

Vilka är de primära affekterna?

A
  • Avsky
  • Rädsla
  • Ilska
  • Förvåning
  • Glädje
  • Sorg