T2 prematuritet och emotionsreglering Flashcards
Mellan vilka veckor ska barn födas för att räknas som preterm, very preterm respektive extremely preterm?
Preterm: V.33-36
Very preterm: V.28-32
Extremely preterm: Innan V.28
Vilka områden finns det risk att förtidigt födda barn har problem med?
- Visuella problem (retinopathy of prematurity, ROP)
- Lungor (bronchopulmonary dysplasia, BPD)
- Hjärtat, blodcirkulation (patent ductus arteriosus, PDA)
- Morfologisk hjärnskada (cerebral visual impairment, CVI; periventricular leukomalasia, PVL; intraventricular hemorrhage, IVH)
- Neuropsykologiska nedsättningar och störningar (motoriska, perceptuella, kognitiva, EF och beteendeproblem, cerebral pares och psykiatriska störningar)
Vad är ROP? (Retinopathy of prematurity)
Utveckling av ärr på näthinnan
- Prematura barn har ökad risk för detta
- Mild variant –> försvinner med tiden
- Svår variant –> kan resultera i blindhet
- Låg födelsevikt är en riskfaktor utöver prematuritet
Vad är PVL? Vad kan det leda till?
PVL = periventrikulär leukomalaci
PVL = skador på vita substansen i hjärnan
- Speciellt runt ventriklarna
- Kan orsakas av syrebrist eller andra problem under fostertiden eller vid födseln, vilket är vanligare hos prematura barn på grund av deras ofullständigt utvecklade organ
- Kan leda till motoriska svårigheter, kognitiva problem, Cerebral Pares, epilepsi, försenad utveckling, störningar i perceptionen, beteendeproblematik, ADHD
- Tidig upptäckt och intervention = centralt för att förbättra barnets prognos
Vad är det man vill identifiera/hålla koll på i det nationella uppföljningsprogrammet av prematura barn?
- Barn med misstänkt eller klar cerebral pares
- Påtaglig utvecklingsavvikelse eller utvecklingsstörning
- Nedsatt hörsel och syn
- Komplexa syn- och perceptionsstörningar innan
skolstart - Lindrig utvecklingsstörning, mindre påtaglig
utvecklingsavvikelse eller påtaglig beteendeproblematik - Bristande tillväxt i behov av vidare endokrinologisk
utredning eller nutritionellt stöd
Problemområden för barn som är födda innan beräknad tid
- Visuella problem
- Problem med lungorna
- Hjärtat och blodcirkulationen
- Neurpsykologiska störningar (motoriskt, perceptuellt, EF, CP)
Riskfaktor, förtidigt född (ChatGPT)
Tidpunkten för barnets födelse är avgörande eftersom det ger en indikation på hur långt utvecklad barnet är vid födseln. Om ett barn föds för tidigt, speciellt om det är extremt prematurt, innebär det att det inte har haft tillräckligt med tid att mogna och växa i livmodern. Dessa barn löper större risk att drabbas av komplikationer som är relaterade till tidig födsel, såsom andningsproblem, infektioner, hjärnblödningar och andra medicinska problem. Därför är födelseveckan en viktig parameter för att bedöma barnets mognad och eventuella risker för utvecklingsstörningar
Riskfaktor, födelsevikt
Kan indikera bla. tillväxhämning eller andra medicinska problem hos modern
- Risk för underliggande medicinska tillstånd eller näringsbrist (vilket påverkar deras utveckling)
Vilka tre olika delar består emotioner av?
- Neurologi/fysiologi: (puls, hudk.t, härnaktivitet)
- Motorik/expressivitet: ansiktsmimik, närmane/undvikandetendenser
- Upplevelse: subjektiv upplevelse av tillståndet
Emotionsreglering, definition
Anpassning av:
- intensitet
- varaktighet
- uttryck
- upplevelse
”Externa och interna processer för att medvetandegöra, värdera och anpassa emotionella tillstånd, speciellt deras intensitet och varaktighet, för att kunna uppnå mål.
Parvocellulära banor
- Ansvarar för behandling av detaljer, färger och hög kontrast, - Viktiga för att kunna se fina detaljer och färgnyanser
Magnocellulära banor
Behandling av:
- rörelse
- djupseende
- ljusförändring
- viktig för uppfattning av ex.v. snabb rörelse och låg kontrast
Påverkade hos prematura barn (kan vara)
Vad fyller emotioner för funktion?
- Signalerar vad som är viktigt
- Förbereder för handling
- Ger info om tillstånd och skapar mening
- Socialt och fysiskt överlevnadsvärde
- Förbättrar minnet för viktiga händelser
- Sociala relationer
Vad är emotionsreglering?
Processen för att medvetet påverka vårt egna emotionella tillstånd
- Hanterar/ändrar känslor för att anpassa till situationen eller uppnå specifika mål
- Intensitet, varaktighet, uttryck, upplevelse
Utvecklingen av emotionsregleringen är kompex - påverkas av olika faktorer hos barn och omgivning. Ge exempel på några
- motorik
- språk
- uppmärksamhet
- hjärnmognad (neurobiologi)
- theory of mind
Det finns en modell för utveckling av emotionsreglering som innehåller tre komponenter, vilka är dessa tre?
- Vårdnashavare: uppfostringsstil och interaktioner påverkar barnets förmågor. Trygg och stödjande miljö främjar positiv utveckling.
- Kultur och normer: hur man lär sig reglera känslor, vad som är okej att visa/inte, kollektivism vs individualism, sociala förväntingar
- Temperament: reaktivitet, självreglering, överkänslighet, anpassningsbarhet
Hur är motorik viktig för emotionsrelgering?
Påverkar förmågan att agera i olika situationer
- Koordination och rörelsekontroll
- Undvikande/närmande av olika stimulin som påverkar dem positivt/negativt
- Barn med bättre motorik skulle exv kunna hantera sin frustration genom att reglera genom rörelse
På vilka sätt är språket viktigt för emotionsreglering?
Möjliggör kommunikation av känslor och behov till andra
- Kan få stöd och förståelse från vuxna/vänner i större utsträckning
- Hjälp att reglera/få behov tillgodosedda
- Förmågan att kunna verbalisera och förstå sina emotioner möjliggör även en mer komplex och sofistikerad bearbetning
På vilka sätt är uppmärksamhet viktig för emotionsreglering?
Möjliggör aktiv kontroll av situationer och stimuli som kan påverka känslor
- Barn med god uppmärksamhetsreglering kan enklare välja hur de ska reagera på olika situationer och kan undvika att bli överväldigade av starka känslor
Hur påverkar temperament en individs emotionsregleringsförmåga?
Temperament påverkar hur vi reagerar, anpassar oss, uthållighet och hur lättidistraherade vi är.
Temperament, definition
Medfött mönster av beteenden, känslor och reaktioner som är relativt stabilt över tid och situationer
- Påverkar reaktion och hantering av olika situationer
- Består av:
- Reaktitvitet - intensiteten i reaktion på stimuli
- Anpassningsbarhet - kunna anpassa till nya situationer/krav
- Uthållighet - långsiktiga mål
- Distraktibilitet - hur lätt en individ distraheras av interna tankar/stimuli
Utveckling av emotionsreglering
Vårdnadshavarens påverkan enligt Gross modell
Val av situation: Undvika träff med andra barn under normal sovtid
Modifikation av situation: hjälpa till att ”leka in” ett ängsligt barn
Distribuering av uppmärksamhet: Prata med barnet om något roligt vid läkarbesök, rikta/hålla barnets uppmärksamhet
Kognitiv omtolkning: ”nej, det är inget monster, titta det är handens skugga!”
Responsmodulering: Tröst och fysisk kontakt. Frigör t.ex. oxytocin.
Hur påverkar kultur och normer utvecklingen av emotionsreglering?
- Normer för känslouttryck: vilka känslor är okej att uttrycka och hur? Uttrycker och reglerar känslor för att passa in i den kulturella kontext
- Social inlärning och modellering: vuxna i omgivningen påverkar barnen genom att de modellerar och lär sig
- Kulturella värderingar och beteendestandarder: uttrycks emotioner utåt eller inåt ex.v.?
- Socialt stöd och samhällsresurser: hantera självständigt / söka stöd från vänner, samhället, familj, teraput
Vad är dysreglering?
Nedsättning/svårighet i förmågan att hantera eller reglera känslor
- Relaterat till internaliserade problem
- Viktig del av många kliniska diagnoser (autism ADHD?)
Olika sätt barn använder reglering
- Self comforting
- Uppmärksamhet/distraktion
- Sociala/kommunikativa beteenden
- Konstruktiv problemlösning
Vilka är de primära affekterna?
- Avsky
- Rädsla
- Ilska
- Förvåning
- Glädje
- Sorg