T2 ångest och depression Flashcards
Vad är skillnaden på rädsla och ångest?
- Rädsla = omedelbar reaktion
- Ångest = dåtids/framtidsorienterat tillstånd
Vad är det som aktiveras vid ångest?
HPA - axeln (hypotalamus, hypofys, binjurar),
- Kortisol utsöndras (ökar vakenhet, uppmärsamhet, ger energi)
- Amygdala och hippocamus är även involverade
Definition av ångest enligt DSM-5?
“Bestående stark och maladaptiv rädsla som är oproportionerlig i relation till situationen och orsakar funktionsnedsättning eller lidande i vardagen, i skolan, i familjen, i relationer till andra”
Hur kan ångest tas i uttryck hos barn?
- Prestationsångest, oro
- Muskelspänningar, ont i magen, diarré, känner sig ”sjuk”
- Utåtagerande reaktioner, vredesutbrott
Vad är skillnaden på homotyp vs heterotyp utveckling av ångest?
Homotyp: ångestsymtom kvarstår relativt stabila över tid, konstanta, inga signignifikanta förändringar (GAD, social fobi)
Heterotyp: förändras över tid; svårighetsgrad, manifestation (separationsångest som barn –> GAD som vuxen, specifik fobi, social fobi)
Viktigt att identifiera om det är hetero/homotyp utveckning för att kunna skräddarsy behandling och ge effektiva interventioner
Konceptualiseringen i två faktorer syftar till att dela in ångest i två huvudsakliga dimensioner för att bättre förstå dess natur och manifestationer, vilka är dessa dimensioner?
Primär faktor: dysreglering av ångestresponsen och negativ affekt. Dessa inkluderar oro, undvikande och somatiska symtom (hjärtklappning, svettningar).
Sekundär faktor: normatima utmaningar/ stressorer som kan vara del av vanlig utveckling och livserfarenhet (övergångar till nya skolor, relationella konflikter)
- Normativa utmaningar interagerar med den primära faktorn: negativ relation till klasskamrater - social ångest
- Chattis: Dysreglering av ångestresponsen och negativ affekt gör att normativa utmaningar, som i vanliga fall kan hanteras med en viss grad av stress, blir överväldigande och svåra att hantera. I fallet med negativa relationer till klasskamrater kan detta leda till social ångest och undvikande beteende, vilket i sin tur förstärker de negativa känslorna och försvårar elevens sociala och akademiska utveckling. Behandling och stöd bör därför rikta sig både mot att hantera den underliggande ångestproblematiken samt att ge strategier för att navigera och lösa normativa utmaningar.
DSM5 depression
Depression - diagnos
Minst fem av följande symtom under samma 2-veckorsperiod. Detta har inneburit en förändring av personens tillstånd. Minst ett av symtomen
(1) nedstämdhet eller
(2) minskat intresse eller glädje måste föreligga
Nämn så många du kan av dessa depressionssymtom
- Nedstämdhet under större delen av dagen så gott som dagligen.
- Påtagligt minskat intresse för eller minskad glädje av alla eller nästan alla aktiviteter under större delen av dagen så gott som dagligen.
- Betydande viktnedgång eller viktuppgång, eller minskad alternativt ökad aptit.
- Sömnstörning.
- Psykomotorisk agitation eller hämning så gott som dagligen (rör på sig mycket mer eller mindre).
- Svaghetskänsla eller brist på energi så gott som dagligen.
- Känsla av värdelöshet eller överdrivna eller obefogade skuldkänslor så gott som dagligen.
- Minskad tanke- eller koncentrationsförmåga eller obeslutsamhet, så gott som dagligen.
- Återkommande tankar på döden, återkommande självmordstankar, gjort självmordsförsök eller har planerat för självmord.
Orsakar lidande för den drabbade
Hur kan depressiva symtom uttryckas hos barn i förskoleåldern?
- Anhedoni i form av bristande glädje i lekar
- Irritabilitet, vaga kroppslig symptom, sömnsvårigheter
- Verbaliserar inte alltid tankar och känslor
anhedoni = oförmåga att uppleva njutning
Hur kan depressiva symtom tas i uttryck under skolåldern?
- Sänkt stämningsläge
- Låg självkänsla, självkritik, skuld
- Låg motivation/njutning
- Utåtagerande och aggressivt beteende
Hur kan depressiva symtom tas i uttryck i ungdomen?
- Verbaliserar ofta
- Humörsvägningar, negativitet
- Hypersomni
- Ökad aptit
- Anhedoni
Det finns en hög komorbiditet för depression/ångest. Hur många har båda symtomen?
25-50%
Ångestsyndrom = riskfaktor för depression ?
Tripartite model of emotion
Likheter/skillnader mellan depression och ångest
Likheter: negativ affektivitet
Depressionspecifikt: låg positiv affekt = (entusiasm, tillgivenhet, glädje)
Ångestspecifikt: fysiologisk hyperarousal
Utvecklingen av depression och ångest är ett komplext samspel som är ofullständigt kartlagt. Vilka kan dock vara några faktorer som spelar in?
- Biologiska: temperement, hjärnan, genetik
- Föräldrar: sensitivitet, anknytning, vanvård
- Emotionsreglering
- Kognitioner
- Respondent inläring kan agera som en utlösande faktor för ångest
- Stressorer kan agera som utlösande faktor för båda
Vilka tre komponeter ingår i Rothbarts temperamentsmodell?
- Affektiv reaktivitet; engagemang till miljön
- Reglering (effortful control)
- Inhiberat beteende (behavioral inhibition)
Rothbart
Affektiv reaktivitet
En av komponenterna i Rothbarts temperamentsmodell
Består av två delar: positiv och negativ affektivitet
Positiv: glad, aktiv, närmande
Negativ: ilska, rädsla, undvikande