T2 ångest och depression Flashcards

1
Q

Vad är skillnaden på rädsla och ångest?

A
  • Rädsla = omedelbar reaktion
  • Ångest = dåtids/framtidsorienterat tillstånd
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
2
Q

Vad är det som aktiveras vid ångest?

A

HPA - axeln (hypotalamus, hypofys, binjurar),
- Kortisol utsöndras (ökar vakenhet, uppmärsamhet, ger energi)
- Amygdala och hippocamus är även involverade

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
3
Q

Definition av ångest enligt DSM-5?

A

“Bestående stark och maladaptiv rädsla som är oproportionerlig i relation till situationen och orsakar funktionsnedsättning eller lidande i vardagen, i skolan, i familjen, i relationer till andra”

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
4
Q

Hur kan ångest tas i uttryck hos barn?

A
  • Prestationsångest, oro
  • Muskelspänningar, ont i magen, diarré, känner sig ”sjuk”
  • Utåtagerande reaktioner, vredesutbrott
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
5
Q

Vad är skillnaden på homotyp vs heterotyp utveckling av ångest?

A

Homotyp: ångestsymtom kvarstår relativt stabila över tid, konstanta, inga signignifikanta förändringar (GAD, social fobi)
Heterotyp: förändras över tid; svårighetsgrad, manifestation (separationsångest som barn –> GAD som vuxen, specifik fobi, social fobi)
Viktigt att identifiera om det är hetero/homotyp utveckning för att kunna skräddarsy behandling och ge effektiva interventioner

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
6
Q

Konceptualiseringen i två faktorer syftar till att dela in ångest i två huvudsakliga dimensioner för att bättre förstå dess natur och manifestationer, vilka är dessa dimensioner?

A

Primär faktor: dysreglering av ångestresponsen och negativ affekt. Dessa inkluderar oro, undvikande och somatiska symtom (hjärtklappning, svettningar).
Sekundär faktor: normatima utmaningar/ stressorer som kan vara del av vanlig utveckling och livserfarenhet (övergångar till nya skolor, relationella konflikter)
- Normativa utmaningar interagerar med den primära faktorn: negativ relation till klasskamrater - social ångest
- Chattis: Dysreglering av ångestresponsen och negativ affekt gör att normativa utmaningar, som i vanliga fall kan hanteras med en viss grad av stress, blir överväldigande och svåra att hantera. I fallet med negativa relationer till klasskamrater kan detta leda till social ångest och undvikande beteende, vilket i sin tur förstärker de negativa känslorna och försvårar elevens sociala och akademiska utveckling. Behandling och stöd bör därför rikta sig både mot att hantera den underliggande ångestproblematiken samt att ge strategier för att navigera och lösa normativa utmaningar.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
7
Q

DSM5 depression

Depression - diagnos
Minst fem av följande symtom under samma 2-veckorsperiod. Detta har inneburit en förändring av personens tillstånd. Minst ett av symtomen
(1) nedstämdhet eller
(2) minskat intresse eller glädje måste föreligga
Nämn så många du kan av dessa depressionssymtom

A
  1. Nedstämdhet under större delen av dagen så gott som dagligen.
  2. Påtagligt minskat intresse för eller minskad glädje av alla eller nästan alla aktiviteter under större delen av dagen så gott som dagligen.
  3. Betydande viktnedgång eller viktuppgång, eller minskad alternativt ökad aptit.
  4. Sömnstörning.
  5. Psykomotorisk agitation eller hämning så gott som dagligen (rör på sig mycket mer eller mindre).
  6. Svaghetskänsla eller brist på energi så gott som dagligen.
  7. Känsla av värdelöshet eller överdrivna eller obefogade skuldkänslor så gott som dagligen.
  8. Minskad tanke- eller koncentrationsförmåga eller obeslutsamhet, så gott som dagligen.
  9. Återkommande tankar på döden, återkommande självmordstankar, gjort självmordsförsök eller har planerat för självmord.

Orsakar lidande för den drabbade

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
8
Q

Hur kan depressiva symtom uttryckas hos barn i förskoleåldern?

A
  • Anhedoni i form av bristande glädje i lekar
  • Irritabilitet, vaga kroppslig symptom, sömnsvårigheter
  • Verbaliserar inte alltid tankar och känslor

anhedoni = oförmåga att uppleva njutning

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
9
Q

Hur kan depressiva symtom tas i uttryck under skolåldern?

A
  • Sänkt stämningsläge
  • Låg självkänsla, självkritik, skuld
  • Låg motivation/njutning
  • Utåtagerande och aggressivt beteende
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
10
Q

Hur kan depressiva symtom tas i uttryck i ungdomen?

A
  • Verbaliserar ofta
  • Humörsvägningar, negativitet
  • Hypersomni
  • Ökad aptit
  • Anhedoni
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
11
Q

Det finns en hög komorbiditet för depression/ångest. Hur många har båda symtomen?

A

25-50%

Ångestsyndrom = riskfaktor för depression ?

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
12
Q

Tripartite model of emotion
Likheter/skillnader mellan depression och ångest

A

Likheter: negativ affektivitet
Depressionspecifikt: låg positiv affekt = (entusiasm, tillgivenhet, glädje)
Ångestspecifikt: fysiologisk hyperarousal

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
13
Q

Utvecklingen av depression och ångest är ett komplext samspel som är ofullständigt kartlagt. Vilka kan dock vara några faktorer som spelar in?

A
  • Biologiska: temperement, hjärnan, genetik
  • Föräldrar: sensitivitet, anknytning, vanvård
  • Emotionsreglering
  • Kognitioner
  • Respondent inläring kan agera som en utlösande faktor för ångest
  • Stressorer kan agera som utlösande faktor för båda
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
14
Q

Vilka tre komponeter ingår i Rothbarts temperamentsmodell?

A
  • Affektiv reaktivitet; engagemang till miljön
  • Reglering (effortful control)
  • Inhiberat beteende (behavioral inhibition)
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
15
Q

Rothbart

Affektiv reaktivitet

A

En av komponenterna i Rothbarts temperamentsmodell
Består av två delar: positiv och negativ affektivitet
Positiv: glad, aktiv, närmande
Negativ: ilska, rädsla, undvikande

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
16
Q

Rothbart

Reglering (effortful control)

A
  • Förmågan att reglera affektivitet för att uppnå långsiktiga mål
  • Skifta uppmärksamhet
  • Inhibitorisk kontroll
17
Q

Rothbart

Inhiberat beteende (behavioral inhibition)

A

Kan delas in i tre komponenter:
Beteende: blyg, rädd, försiktig
Fysiologiskt: ökad arousal vid vila
Hjärnan: ökad amygdalaaktivitet
Rädsla, oro och undvikanden till nya personer, objekt och platser

18
Q

Vilken slags temperament är ångest associerat med?

A
  • Hög negativ affektivitet (negativa känslor)
  • Låg effortful control (skifta uppmärksamhet för att nå långsiktiga mål)
  • Inhiberat beteende: undvikande, försiktiga, ökad arousal och amygdalaaktivitet mm
19
Q

Rothbart

Vilka slags temperament är depression associerat med?

A
  • Hög negativ affektivitet: (negativa känslor - reagerar mycket på allt som händer)
  • Låg positiv affektivitet: (inga positiva känslor)
  • Låg effortful control: skifta uppmärksamhet för att nå långsiktiga mål
20
Q

Vad kan skydds/riskfaktorer vara för att utveckla social ångest?

A

Skyddsfaktorer: uppmuntrande föräldrar, möjlighet att ta del av nya situationer
Riskfaktorer: stark rädsla för osäkra/tvetydiga hot i tidig tonår

21
Q

Vilka är några genetiska faktorer kopplade till depression och ångest?

A
  • Nedsatt HPA-axel (reglerar stressrespons)
  • Nedsatt plasticitet
  • 30-50% ärftligt
  • Polygenetiskt tillstånd (många gener)
22
Q

HPA-axeln, ångest och depression

A

Amygdala: abnorm aktivitet i samband med ångest
Hippocampus: skadas av höga kortisolnivåer (sämre minne, inlärning, neuronernas kommunikation)
Ökad stress ångest: somatiska symptom
Minskad upplevd kontroll?

23
Q

Minskad serotoninsignalering kan öka risken för depression och ångest. Vilka system är serotonin inblandat i?

A
  • Aptit
  • Humör
  • Aggressivitet
  • Impulsivietet
  • Sexlust
  • Sömn (vakenhetsgrad)
  • Nedsatt serotoninabsorbering kan delvis vara förklaring till depression/ångest - nivåerna är generellt sätt samma som friska individer
24
Q

Sensitiva föräldrar

A

Skyddsfaktor för depression ångest
- Lyhörda
- Utgår från barnets behov och signaler

Transaktionellt förhållande

25
Q

Icke-sensitiva föräldrar

A
  • Inte lyhörda - svårt att utgå från barnens signaler (i.e. överinvolverad eller aversiv)
  • Konflikt i hemmet
  • Förälders bortgång
  • Riskfaktor för depression/ångest

Transaktionellt förhållande

26
Q

Vad ingår under begreppet “vanvård”?

A
  • Fysiska, psykiska och sexuella övergrepp
  • Försummelse
27
Q

Vad kan vanvård som barn associeras med för negativa outcomes?

Mycket negativt transaktionellt förhållande!

A
  • avvikande kognitiva förmågor: sen språkutveckling, inlärningssvårigheter, sämre skolprestation
  • avvikande emotionell utveckling: låg självkänsla, ilska, rädsla, svårt med emotionstolkning, suicidala tankar
  • avvikande relationer: sämre social kompetens, beroende till personer, osjälvständiga, inga vänner
  • negativt transaktionellt förhållande: sämre emotionsreglering, brist på goda relationer, trauma

starkt kopplat till depression och ångest

28
Q

Hur kan puberteten påverka depression/ångest?

A
  • Stora förändringar i hormonnivåer
  • Sociala krav, kognitiva förmågor, emotionelitet
  • Ångest vanligare före puberteten
  • Depressionsnivåerna kommer ikapp
29
Q

Hur utvecklas hjärnan under tonåren?

A
  • Ökade nivåer könshormon
  • PFC utvecklas
  • Fokus flyttas från familjerelationer till kompisrelationer
  • Många utvecklar ångest, social ångest och depression under denna period (ofta orsakat av negativa livshändelser)
30
Q

Vad kan det finnas för förklaringar till att kvinnor utveckar depression/ångest i större utsträckning?

A
  • Kvinnor upplever fler negativa livshändelser (kommentarer om utseende, sexuella övergrepp)
  • Kvinnor upplever färre valmöjligheter, “silencing the self” undertrycker egna behov och känslor för att passa in i sociala förväntningar och relationer)
  • Större stigma för män att öppna upp om det - stort mörkertal
31
Q

Kategori “övrigt”

Riskfaktorer för depression och ångest

A
  • Låg socioekonomisk status
  • Låg utbildning hos föräldrar
  • Boende i våldsamt område
  • Utsatt för kriminalitet
  • Livsstress
  • Diskriminering och rasism
32
Q

Den kognitiva triaden i depression

A
  • Värdelös, hjälplös och hopplös
  • ”Jag är dålig och det finns inget jag kan göra åt det och det kommer att vara så för evigt.”