T2 ADHD Flashcards
Vad står ADHD för?
Attention Deficit Hyperactive Disorder
ADHD är ett heterogent tillstånd, vad menas med det?
- Finns många olika variationer/subtyper
- Varierar kraftigt från person till person
- Symtomen kan vara olika (vissa kan ha problem med uppmärksamhet, andra med hyperaktivitet)
ADHD - definition
Ett ihållande mönster av symtom på ofokuserat och/eller hyperaktivt/impulsivt beteende i en grad som är ofördelaktig och inkonsekvent med utvecklingsnivån
Det finns 18 diagnostiska kriterier för ADHD, 9 för ouppmärksamhet och 9 för hyperaktivitet/impulsivitet. För en diagnos behöver man få minst 6 av dessa (av varje). Vad är det mer man måste uppfylla, kopplat till dessa symtom?
- Symtom i minst två olika miljöer/områden (t.ex. hem och skola/arbete)
- Symtom före 12 års ålder (tidigare 7 års ålder)
- Symtom i minst 6 månader
- Negativ inverkan på funktionsförmågan funktionsnedsättning)
- Symtomen förklaras inte av oförmåga att förstå instruktioner, motstånd, psykos eller affektiv störning
Vilka är de tre formerna av ADHD?
- Huvudsakligen ouppmärksam
- Huvusakligen hyperaktiv/impulsiv
- Kombinerad (vanligast)
Hur ändras ADHD-symtomen över tid?
- Minskad nivå av hyperaktivitet
- Ouppmärksamhet är ganska stabilt
- Kombinerade formen övergår generellt sätt till den ofokuserade formen
“ADHD representerar den extrema änden av vanliga egenskaper som varierar i befolkningen”
- Tänk typ ytterst på en normalfördelning
- Kan ha egenskaper som stämmer över med ADHD-symtom utan att ha en diagnos - heterogent tillstånd som varierar
Antalet ADHD-diagnoser har ökat lavinartat senaste åren, framförallt i Stockholm (1700% sedan 2015), vad kan detta bero på?
Först: ADHD har inte blivit “vanligare” - endast fler som får en diagnos
- Ökad medvetenhet - vill ha förklaring/rätt till stöd
- Kanske mindre stigma?
- Funnits stort mörkertal tidigare, numera minskat mörkertal!
Det är 3-4x vanligare att pojkar/män har en ADHD-diagnos, är detta för att de har ADHD i högre utsträckning?
- Det skulle kunna vara så att de faktiskt har ADHD i större utsträckning (svårt att säga)
- DOCK: det är 9x vanligare att studier görs på män än kvinnor - leder till att diagnoskriterierna är anpassade efter män
- Kan vara så att flickor blir feldiagnostiserade/svårare att upptäcka/har ej diagnoskriterier som är lika anpassade till deras upplevelse och symtombild (aka ej jämställt och måste göras mer forskning >:(
- Flickor är även mer benägna att bli förbisedda i diagnosprocessen och mindre benägna att få medicinering om de inte uppvisar beteendeproblematik. Konsekvenser? Kanske svårt att fungera bra i vardagen ???
Vilka är fem vanliga samsjuklighetsymtom som förekommer med ADHD?
- Trotssyndrom / uppförandestörning: ODD/CD
- Ångest: internaliserade problem (även depression)
- Språksvårigheter: läs/skriv, språk i sociala situationer
- Inlärningssvårigheter: fokusering, instruktioner, organisering
- Medicinska sjukdomar: fetma, allergier och astma, diabetes
För individer med ADHD och deras familjer är det
ofta inte symtomen i sig själva som uppfattas som
mest problematiska, utan vad?
De associerade problemen!
- Kompisproblem
- Akademiska svårigheter
- Planering/organisering av vardagen
- Bristande självkänsla
Vilka tre faktorer orsakar ADHD?
- Biologiska
- Psykologiska
- Psykosociala
Genetiska och miljömässiga riskfaktorer
interagerar!
Varför är det bra att upptäcka ADHD i tid?
- Behandlig kan sättas in för att hjälpa barnet hantera sina svårigheter - minskar risken för framtida komplikationer
- Kan få extra stöd i skolan ex.v.
- Resurser till familjen
- Kan hjälpa dem utveckla positiva beteendemönster –> stärkt självkänsla, sociala relationer
Vad orsakar ADHD?
Finns flera etologier!
- Genetiska och neuropsykologiska
- Förklaras av flera gener
- Miljöfaktorer: rökning under gradivitet, SES, låg födelsevikt, sämre familjefunktion
Etologi, definition: “läran om djurs beteende”
Vad är neuropsykologi?
Sambandet mellan hjärnans funktioner och beteende
- undersöker hur olika neurologiska tillstånd, skador och sjukdomar påverkar kognitiva, emotionella och beteendemässiga funktioner
- Neurokognitiva problem/skillnader som individer med adhd uppvisar inkluderar uppmärksamhet, impulskontroll, arbetsminne och exikutiva funktioner