Scores Flashcards

1
Q

SOFA bewertete Systeme (6)

A
Atmung
Kreislauf
Leber
Gerinnung
Niere
Neurologisch
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
2
Q

SOFA Kriterien für respiratorisches System

A

Pa/Fi Horowitz 400/300/200/100 je 1/2/3/4 Punkte

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
3
Q

SOFA Kriterien für neurolog. System

A

GCS

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
4
Q

SOFA Kriterien für Kreislauf

A

Katecholamindosis

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
5
Q

SOFA Kriterien für Leber

A

Bili

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
6
Q

SOFA Kriterien für Gerinnung

A

Thrombozahl

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
7
Q

SOFA Kriterien für Niere

A

Krea

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
8
Q

SOFA prädiktiver Wert

A

Scores < 9 predictive mortality 33%

> 11 can be 95% or above

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
9
Q

APACHE II Kriterien

A

Alter +

  1. AaDO2 or PaO2 (depending on FiO2)
  2. Temperature (rectal)
  3. Mean arterial pressure
  4. pH arterial
  5. Heart rate
  6. Respiratory rate
  7. Sodium (serum)
  8. Potassium (serum)
  9. Creatinine
  10. Hematocrit
  11. White blood cell count
  12. Glasgow Coma Scale
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
10
Q

ist APACHE II aktuell

A

nö, SAPS II ist aktueller, aber weil viele Studien auf APACHE basieren spielt er trotzdem eine Rolle

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
11
Q

RASS +4

A

Overtly combative or violent; immediate danger to staff

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
12
Q

RASS +3

A

Pulls on or removes tube(s) or catheter(s) or has aggressive behavior toward staff

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
13
Q

RASS +2

A

Frequent nonpurposeful movement or patient–ventilator dyssynchrony

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
14
Q

RASS +1

A

Anxious or apprehensive but movements not aggressive or vigorous

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
15
Q

RASS 0

A

Spontaneously pays attention to caregiver

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
16
Q

RASS -1

A

Not fully alert, but has sustained (more than 10 seconds) awakening, with eye contact, to voice

17
Q

RASS -2

A

Briefly (less than 10 seconds) awakens with eye contact to voice

18
Q

RASS -3

A

Any movement (but no eye contact) to voice

19
Q

RASS -4

A

No response to voice, but any movement to physical stimulation

20
Q

RASS -5

A

No response to voice or physical stimulation

21
Q

Delir (3 Merkmale)

A

Merkmal 1: akute Veränderung oder Fluktuation des geistigen Zustand
Merkmal 2: Aufmerksamkeitsstörung
Merkmal 3: Unorganisiertes Denken ODER Bewusstseinsstörung

22
Q

CAM-ICU

A

Schritt 1: Geisteszustand anders als sonst (schlechter als vor Erkrankung, schlechter als vor 24h)

Schritt 2: ASE (“Attention Screening Evaluation”) mit “ANANASBAUM” (drücken bei jedem A) oder ASE-Bildern (5 merken und unter 10 die bekannten rauspicken)

Schritt 3: “unorganisiertes Denken” untersuchen (A) 5 Fragen stellen (B) zeigen sie mir …Finger und dann auf der anderen Seite

Schritt 4: RASS ungleich 0

POSITIV wenn 1 und 2 und ENTWEDER 3 oder 4 positiv sind

23
Q

Score für Mortalität nach ACS

A

GRACE

-> Alter/Blutdruck/Frequenz/ STEMI ja nein/Troponin etc.

24
Q

Killip-Klassifikation

A

Bei Herzinsuffizienz:
Klasse I: keine HI
Klasse IV: kardiogener Schock
Zwischenstufen: Rasselgeräusche. Und Halsveneneinflussstauung

25
Q

Rapid shallow breathing index

A

Frequenz / VT

bei >120 ist Extubation vermutlich dumm

Bsp: Frequenz 30 / 0,25 L = 120