Topic 7: Emotionele ontwikkeling Flashcards
Emotie
Een gevoelstoestand die relatief kort en sterk is, veroorzaakt is door een specifieke gebeurtenis
Stemming
Een gevoelstoestand die relatief lang duurt en minder intens is, en niet noodzakelijk veroorzaakt wordt door een specifieke gebeurtenis
Affect
Verzamelterm, zegt niks over duur of inhoud –> kan zowel positief als negatief zijn, lang of kort, emotie of stemming
Subjectief welbeviden
Cognitieve (hoge levenstevredenheid) en affectieve evaluaties van het leven
Levenskwaliteit
Heeft ook een objectief component (levensomstandigheden, lichamelijke gezondheid, inkomen, werk, etc.)
Eerste emoties bij zuigelingen
Emoties waarneembaar in de eerste levensdagen –> in de eerste paar maanden ontwikkelen de primaire emoties zich
–> Hierna ontwikkelt rond het 2e jaar het zelfbewustzijn en dus de secundaire emoties
Reguleren hun emoties vanaf het begin eigenlijk al
–> Na 2 jaar niet alleen motorisch maar ook cognitieve regulatie en na 3-4 jaar betere emotieregulatie
Emoties in de vroege kinderjaren
Verbetering van emotionele competentie
* Duidelijke emotionele expressies
* Meer begrip van emotie (bijv. gemengde gevoelens)
Aanleren van regels voor emotioneel gedrag
–> Kloof tussen innerlijke en geuite emoties wordt groter
Emoties in de midden- en late kindertijd
- Verbeterd emotioneel begrip (social referencing minder belangrijk nu)
- Verbeterd vermogen om negatieve emotionele reacties te onderdrukken of te verbergen
- Gebruik van zelfgeïnitieerde strategieën om gevoelens ergens anders op te richten
- Meer rekening houden met gebeurtenissen die tot emotionele reacties leiden
- Ontwikkeling van een vermogen tot het ervaren van oprechte empathie, echt begrijpen hoe een ander zich voelt
Welke stereotypen over emoties in de puberteit zijn juist?
- Meer extreme schommelingen: van euforie tot diepe ongelukkigheid
- Snellere fluctuaties (bijv. sneller terug naar normaal)
–> Adolescenten zijn emotioneel intenser dan volwassenen
Welke stereotypen over emoties in de puberteit zijn onjuist?
- Negatieve stemming/emotioneel verstoord
- Irrationele/bizarre schommelingen: er is altijd een reden
Waarom hebben adolescenten dan extreme emoties?
Ineffectieve emotieregulatie
–> Executieve functies nog niet volledig ontwikkeld
–> Moeite om eigen emoties adequaat te uiten
–> Andere emotieregulatiedoelen dan volwassenen
–> Maar ook meer depressieve symptomen dan bij kinderen
Wat zijn doelen voor gedragsmatige ontdekking in de adolescentie?
- Verbreden van horizon
- Kennis verwerven
- Nieuwe mensen ontmoeten
- Risico’s nemen
Emoties op volwassen leeftijd
- Ontwikkelingsveranderingen gaan door tijdens de volwassenheid
- Inspanningen om een levensstijl te creëren die emotioneel voldoening geeft, en voorspelbaar en beheersbaar
Wat gebeurt er met het subjectief welbevinden in de volwassenheid?
In de midden volwassenheid wordt het subjectief welbevinden lager, maar gaat daarna weer omhoog
Emoties op oudere leeftijd
- Emotionele verandering en expressie: geen verandering met de leeftijd
- Minder pieken en dalen
- Emotieregulatie is beter dan jongere volwassenen
- Hoogtepunt van emotionele leven: 7e levensdecennium