Topic 7: Emotionele ontwikkeling Flashcards

1
Q

Emotie

A

Een gevoelstoestand die relatief kort en sterk is, veroorzaakt is door een specifieke gebeurtenis

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
2
Q

Stemming

A

Een gevoelstoestand die relatief lang duurt en minder intens is, en niet noodzakelijk veroorzaakt wordt door een specifieke gebeurtenis

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
3
Q

Affect

A

Verzamelterm, zegt niks over duur of inhoud –> kan zowel positief als negatief zijn, lang of kort, emotie of stemming

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
4
Q

Subjectief welbeviden

A

Cognitieve (hoge levenstevredenheid) en affectieve evaluaties van het leven

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
5
Q

Levenskwaliteit

A

Heeft ook een objectief component (levensomstandigheden, lichamelijke gezondheid, inkomen, werk, etc.)

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
6
Q

Eerste emoties bij zuigelingen

A

Emoties waarneembaar in de eerste levensdagen –> in de eerste paar maanden ontwikkelen de primaire emoties zich
–> Hierna ontwikkelt rond het 2e jaar het zelfbewustzijn en dus de secundaire emoties

Reguleren hun emoties vanaf het begin eigenlijk al
–> Na 2 jaar niet alleen motorisch maar ook cognitieve regulatie en na 3-4 jaar betere emotieregulatie

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
7
Q

Emoties in de vroege kinderjaren

A

Verbetering van emotionele competentie
* Duidelijke emotionele expressies
* Meer begrip van emotie (bijv. gemengde gevoelens)
Aanleren van regels voor emotioneel gedrag
–> Kloof tussen innerlijke en geuite emoties wordt groter

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
8
Q

Emoties in de midden- en late kindertijd

A
  • Verbeterd emotioneel begrip (social referencing minder belangrijk nu)
  • Verbeterd vermogen om negatieve emotionele reacties te onderdrukken of te verbergen
  • Gebruik van zelfgeïnitieerde strategieën om gevoelens ergens anders op te richten
  • Meer rekening houden met gebeurtenissen die tot emotionele reacties leiden
  • Ontwikkeling van een vermogen tot het ervaren van oprechte empathie, echt begrijpen hoe een ander zich voelt
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
9
Q

Welke stereotypen over emoties in de puberteit zijn juist?

A
  • Meer extreme schommelingen: van euforie tot diepe ongelukkigheid
  • Snellere fluctuaties (bijv. sneller terug naar normaal)
    –> Adolescenten zijn emotioneel intenser dan volwassenen
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
10
Q

Welke stereotypen over emoties in de puberteit zijn onjuist?

A
  • Negatieve stemming/emotioneel verstoord
  • Irrationele/bizarre schommelingen: er is altijd een reden
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
11
Q

Waarom hebben adolescenten dan extreme emoties?

A

Ineffectieve emotieregulatie
–> Executieve functies nog niet volledig ontwikkeld
–> Moeite om eigen emoties adequaat te uiten
–> Andere emotieregulatiedoelen dan volwassenen
–> Maar ook meer depressieve symptomen dan bij kinderen

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
12
Q

Wat zijn doelen voor gedragsmatige ontdekking in de adolescentie?

A
  • Verbreden van horizon
  • Kennis verwerven
  • Nieuwe mensen ontmoeten
  • Risico’s nemen
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
13
Q

Emoties op volwassen leeftijd

A
  • Ontwikkelingsveranderingen gaan door tijdens de volwassenheid
  • Inspanningen om een levensstijl te creëren die emotioneel voldoening geeft, en voorspelbaar en beheersbaar
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
14
Q

Wat gebeurt er met het subjectief welbevinden in de volwassenheid?

A

In de midden volwassenheid wordt het subjectief welbevinden lager, maar gaat daarna weer omhoog

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
15
Q

Emoties op oudere leeftijd

A
  • Emotionele verandering en expressie: geen verandering met de leeftijd
  • Minder pieken en dalen
  • Emotieregulatie is beter dan jongere volwassenen
  • Hoogtepunt van emotionele leven: 7e levensdecennium
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
16
Q

Welzijnsparadox

A

Algemeen welzijn neemt af van adolescentie tot middelbare leeftijd, en neemt dan weer toe
–> Je zou verwachten dat ouderen zich door tegenslagen slechter gaan voelen, maar dit is juist niet zo

17
Q

Hoe komt de welzijnsparadox?

A

Ouderdom is gekoppeld aan een drastische vermindering van bepaalde negatieve emoties

18
Q

Positiviteitsbias (of negativiteitsvermijding)

A

Een vorm van selectieve aandacht voor positieve emoties
–> Ze hebben controle over de hoeveelheid tijd die ze besteden aan negatieve emoties

–> Amygdala en ventromediale gebied van prefrontale cortex degenereren minder met de leeftijd dan hersendelen voor cognitie

19
Q

Emotieregulatie bij oudere volwassenen

A

Oudere volwassenen kunnen in het algemeen hun emoties beter reguleren, onder andere door middel van conflictvermijding en verkleining van het sociale netwerk

20
Q

Sociaal-emotionele selectiviteitstheorie (SST)

A

Motivationele prioriteiten verschuiven gedurende de levensloop als een functie van de veranderende tijdshorizon