Topic 4 Flashcards
piaget
zwitserse pionier cognitieve ontwikkeling kinderen. theorie over fases, gaat topic 4 over.
schema
een stukje kennis
assimilatie
bestaand schema wordt gebruikt in nieuwe situaties
sensomotorisch
accomodatie
aanpassen bestaand schema, omdat het anders niet meer toepasbaar is
sensomotorisch
Equilibrum
evenwicht tussen assimilatie en accomodatie
sensomotorisch
subfasen van sensomotorische fase
- reflexen; geboorte - 1 maand
- primaire circulaire reacties; 1-4 maanden = eenvoudig motorische gewoonten eigen lichaam
- secundaire circulaire reacties; 4-8 maanden
- coördineren van secundaire circulaire reacties; 8-12 maanden = doelgericht en objectpermanentie
- tertiaire circulaire reacties; 12-18 maanden = nieuwe acties om kenmerken objecten te verkennen
- mentale representaties; 18 maanden - 2 jaar = representaties van objecten, vertraagde imitatie.
circulaire reacties
ontwikkeling door repetitieve gedragspatronen.
sensomotorisch
wat gebruiken kinderen in de sensomotorische fase om te ontwikkelen
sensorische en motorische vaardigheden
objectpermanentie
weten dat iets nog bestaat ook al zie je het niet.
kritiek op piaget
- onderschat capaciteiten baby’s
- te simpele onderzoeksmethoden
- ontwikkeling gaat niet via die enorm verschillende fases.
over sensomotorische fase
pre-operationeel
2-7 jaar
symbolen, taal gebruiken, egocentrisme en redeneren
symbolische capaciteit
het kunnen gebruiken van taal. zorgt voor
- gebruik van woorden om te verwijzen naar dingen
- verleden en toekomst kan naar verwezen worden
- fantasiespellen
pre-operationeel
intuïtief redeneren
nog wel primitieve redeneringen, maar wel nieuwsgierigheid.
maar kinderen hebben eigen logica en intuïtieve gedachten leiden ertoe dat ze geloven het antwoord te weten op allerlei vragen
pre-operationeel
–> leidt tot causale begrippen
causaal begrip van kleuters
- gevoelens van participatie = deel van natuur
- animisme = dingen zijn bewust en levend
- artificialisme = alles is opzettelijk en gemaakt voor het welzijn van de mens
- finalisme = alles heeft een reden of verklaring
pre-operationeel
transductief redeneren
het combineren van ongerelateerde stukjes informatie leidt tot het trekken van foutieve oorzaak-gevolgconclusies, omdat twee gebeurtenissen dicht bij elkaar in tijd of ruimte plaatsvinden
pre-operationeel