Topic 12 Flashcards
tijd dat ouders met kind doorbrengt?
helft vaders en 1/4e moeders hebben het gevoel te weinig tijd met kind door te brengen, maar dat is niet zo -> juist meer dan vroeger
- kwaliteit van tijd is belangrijk
opvoedingsstijlen van Baumrind
spectrum warmte en controle
- autoritatief; W hoog, C hoog
- autoritair; W laag, C hoog
- permissief; W hoog, C laag
- verwaarlozend; W laag, C laag
autoritatieve opvoedingsstijl
gezonde gezinnen. zijn veeleisend/hebben regels, maar ook responsief.
deze kinderen zouden academisch succesvoller zijn, zich beter aanpassen en vriendelijker zijn
kritiek opvoedingsstijlen Baumrind
- statisch: in het echte leven kan opvoedingsstijl variëren (twee ouders ook niet hetzelfde en onderzoek vooral moeders)
- unidirectioneel: kind beïnvloedt ook opvoedingsstijl
indivdiuele verschillen
in opvoedingsstijl zitten ook verschillen, ouders van kinderen met een chronische ziekte zouden
- meer warmte en minder controle tonen
- meer autoriteit, verwaarlozend
- minder autoritatief
culturele verschillen
Baumrinds perspectief is westers, middenklasse. er is verschil in individualistische (autonomie, meer autoratitief) en collectivistische (afhankelijk, meer autoritair) culturen.
andere factoren die opvoedingsstijl beïnvloeden
- genen
- opvoeding van ouders
- sociaaleconomische status (laag = autoritair, minder consequent)
- omgeving (meer controle in gevaarlijke)
- cultuur
helikopterouders?
te beschermende ouders; een mate van controle en ondersteuning ongepast voor de ontwikkeling
effecten op het kind
- negatief zelfbeeld
- meer medicatie, angst en depressie
- hoger narcisme
- lage copings vaardigheden
- lage autonomie en competentie
- meer depressie
- lage levenstevredenheid
aandacht moeder meerdere kinderen
aandacht gaat minder naar eerste bij geboorte tweede (blijft verminderen)
-> hierdoor kan eerstgeborene veeleisender, afhankelijker worden en onveilige hechtingsstijl krijgen
- maar meeste passen zich goed aan
rivaliteit tussen broers en zussen
is normaal
als ouders goed gaan doen kinderen dat ook.
aanvaarden verschil in behandeling als het gebaseerd is op leeftijd en competenties.
invloed broers en zussen op elkaars ontwikkeling
- emotionele steun: nemen elkaar meer in vertrouwen en troosten en beschermen
- verzorging
- leren: more knowledgeable others
- sociale ontwikkeling: perspectief anderen en empathie
- kan ook negatieve effecten
homoseksuele gezinnen
zelfde ontwikkeling en relatietevredenheid, wel meer egalitair. veel variatie mogelijk.
effecten op kinderen
- lesbische slaan minder vaak kinderen en doen meer fantasierijk en huiselijk spel
- betere ontwikkeling dan alleenstaande moeder
- seksuele geaardheid is vergelijkbaar verdeeld, maar flexibeler in denken over geaardheid
gevolgen voor kinderen met gescheiden ouders
meer kans op
- academische probelemen
- externaliserende - en inetrnaliserende problemen
- minder sociaal verantwoordelijkheid
- mindercompetente intieme relaties
- jonger seksueel actief
- omgang met antisociale leeftijdsgenoten
- als jongvolwassene minder veilig gehecht
maar 75% heeft significante gedragsproblemen, meeste passen zich aan en grote individuele verschillen
problemen in onderzoek naar echtscheiding
als ouders in conflict zijn beginnen de effecten al en vaak sprake van derde factoren
- economische problemen
- ruzies
- gedeelde genen
niet de scheiding zelf, maar een hoge mate van conflict beïnvloedt de ontwikkeling in negatieve zin
moeten ouders bij elkaar blijven voor de kinderen?
soms, veel conflicten is schadelijk voor het welzijn van het kind dus
- gescheiden eenoudergezin kan conflict verminderen
- maar verminderde middelen kunneb gepaard gaan met aanhoudende of toegenomen conflicten
dus moeilijk te bepalen hoe het zal uitpakken wanneer ouders samenblijven.