T2: Een netwerkanalyse Flashcards
Netwerkanalyse
- Visualiseren van het netwerk
- Dynamisch
- Specifieke context
- Inzicht ontwikkelen
- Betrokkenheid
- Bereidheid tot samenwerking
- Confronterend
De sociale netwerkmethodiek
Maria Scheffers, auteur
Specifieke werkvorm om samen met de cliënt te werken aan het ontwikkelen van een vitaal sociaal netwerk.
De sociale netwerkmethodiek. Waarom en wat is het doel?
Het algemeen doel: de persoonlijke omstandigheden van de cliënt verbeteren en er voor te zorgen dat hij terug aansluiting kan voelen en ervaren met de samenleving (sociaal kapitaal).
- Netwerkversteviging
Reanimeren
Activeren
Deblokkeren
Intensiveren
Onderhouden
2) Netwerkuitbreiding
De sociale netwerkmethodiek: netwerkversteviging, reanimeren
Iemand die op de achtergrond is verdwenen, terug in beeld brengen.
Vanuit de betekenis die aan deze relatie wordt gegeven zoeken naar een nieuw impuls die de relatie nieuw leven kan inblazen.
De sociale netwerkmethodiek: netwerkversteviging, activeren
Wanneer we activeren, proberen we het bestaande netwerk te versterken door de betrokkenheid van de verschillende partijen te vergroten.
De sociale netwerkmethodiek: netwerkversteviging, deblokkeren
Sommige relaties zijn gestrand in een ruzie of discussie. Deze conflictsituaties kunnen ontstaan zijn vanuit een banaal feit maar ook wel door ernstige situaties.
Met alle voorzichtigheid kan de relatie door de O.B. in beeld gebracht worden en wordt er gezocht naar de betekenis van ‘het gemis’ en de afwezigheid van die persoon voor de cliënt. Soms kan naast de pijn die de ander heeft veroorzaakt, ook een groot verlies en gemis zitten. Vanuit het gesprek kan eventueel beslist worden dat je op zoek gaat naar bemiddeling in de relatie.
De sociale netwerkmethodiek: netwerkversteviging, intensiveren
Soms leren we iemand via via kennen maar is er niet regelmatig een spontane ontmoeting. De cliënt benoemt de relatie als leuk, fijn, gezellig. Hoe kan de andere meer bereikt worden? Hoe kunnen we het contact tussen twee of meer personen versterken?
Dit kan bijvoorbeeld wanneer de personen elkaar beter leren kennen door vaker dingen samen te ondernemen.
De sociale netwerkmethodiek: netwerkversteviging, onderhouden
Cliënten zijn zich niet altijd bewust van hun rijkdom aan contacten.
Daarom is het belangrijk om met hen in te zetten op het ‘levendig’ houden van de bestaande contacten.
De sociale netwerkmethodiek: netwerkuitbreiding
Wanneer een cliënt geen of weinig bestaande contacten kan verstevigen, is het noodzakelijk om verder te kijken in de richting van nieuwe contacten.
- inzetten van vrijwilligers of zelf een rol opnemen als vrijwilliger
- aansluiten bij bestaande organisaties
- buurtwerking…
5 fasen van de sociale netwerkmethodiek
- inventariseren
- analyseren
- handelingsplanning
- uitvoeren
- evalueren
De sociale netwerkmethodiek: fase 1
FASE 1: INVENTARISEREN VAN HET SOCIALE NETWERK
WANNEER?
- Intake
- Tijdens het begeleidingsproces
–> op vraag/in samenspraak met de cliënt (krachtgericht)
HOE?
- Genogram
- Ecogram
- Concentrische cirkels van Lensink
De sociale netwerkmethodiek: fase 2
FASE 2: ANALYSEREN VAN HET SOCIAAL NETWERK
- De balans wordt opgemaakt. –> Tevredenheid bij de cliënt over bestaande netwerk?
- De gesprekken voeren vragen tijd
Het sociaal kapitaal: bonding en bridging?
De omvang?
De heterogeniteit? - Worden de behoeftes voldoende voldaan?
- Op het einde van deze fase: zicht op hulpbronnen en beperkingen?
De sociale netwerkmethodiek: fase 3
FASE 3: OPSTELLEN VAN DOELEN IN HET HANDELINGSPLAN
SMART-doelen worden opgesteld –> zie cursus O.W. 1
De sociale netwerkmethodiek: fase 4
FASE 4: UITVOEREN VAN HET HANDELINGSPLAN/DE DOELEN
- De doelen worden omgezet in acties.
–> Tussenstap nodig? Sociale vaardigheidstraining, rouwverwerking,…
–> Netwerkversteviging / netwerkuitbreiding
Werk met kleine stapjes
De sociale netwerkmethodiek: fase 5
FASE 5: TUSSENTIJDSE EN EINDEVALUATIE
- Evalueren gedurende het proces, indien nodig bijsturing
- Eindevaluatie:
– De cliënt de kans bieden om eigen (ver)nieuw(d) sociaal netwerk te bespreken
– In drukke tijden durft men evaluatie te vergeten.