Basics- ischemia and Infarcts Flashcards
Ischemia: Name the susceptible (anfällige) areas of each organ, listed on this notecard!
- Brain
- Heart
- Kidney
- Liver
- Colon
Brain: ACA, MCA, PCA
Heart: Subendocardium (LV)
Kidney: Straight segment of proximal tube (Medulla) - pars recta
Thick ascending limb (medulla)
Liver: Area around central Vein (Zone III)
Colon: Splenic flexure, rectum
Welche nekrosen entstehen bei der absoluten Ischämie?
Koagulationsnekrosen
Kolliquationsnekrosen
Diese können
-> anämisch (grauweiß bis lehmgelb) mit hämorrhagischer
Randzone sein
-> oder hämorhagisch (rotbraun), wenn durch kolateralen,
Venenrücklauf oder doppelte Blutversorgung - Blut in das
nekrotische Gewebe strömt
Was ist eine hämorrhagische Infarzierung?
Hämorrhagische Infarzierung:
- Wenn für die Ischämie eine venöse Abflussstörung
verantwortlich ist
Was für Infarkte bestehen beim Darminfarkt?
Darminfarkt:
Typischerweise handelt es sich um eine hämorrhagische Natur, da viele Kollateralen in den Infarkt einbluten können
Auch eine hämorrhagische Infarzierung ist möglich, durch Thrombose oder wenn die Venen durch Strangulation des Dünndarms zuerst eingeklemmt werden -> Folge ist Ileus
Wer hat ein Risiko für einen Extremitäteninfarkt und was ist die Folge?
Diabetika oder bei Nikotinabusus
Es kommt in Folge zum Gangrän
Where do red infarcts occure?
Red (hemorrhagic) infarcts occure in loose tissue with collaterals, such as liver, lungs, or intestine, or following reperfusion
Red= reperfusion
Reperfusion injury is due to damage by free radicyls
Where do pale infarcts occur?
Pale infarcts occur in solid tissue with a single blood supply such as heart, kidney, and spleen
Describe the Hypovolemic/ cardiogenic paramenters and patient!
- Low-output failure
- TRP is high
- Low cardiac output
- Patient is cold, clammy (feuchtkalt) because of vasoconstriction
Describe a patient with septic an the parameters!
High-output failure
TRP low
Arteriols are dilated with high venous return
The patient is hot (vasodilation)