Tema 6. El Govern i l'Administració Flashcards
A quin títol de la Constitució es regula el Govern com a òrgan constitucional autònom?
Al Títol IV. Es destaca la centralitat formal del Parlament però enforteix les potestats del Govern.
Quina regulació legal té el Govern?
Ley del Gobierno (50/1997)
Naturalesa dual del Govern
- Òrgan polític: direcció política de l’Estat
* Cúspide de l’Administració pública
Formació del Govern
S’ha de designar un President, ja sigui per la via ordinària (procés d’investidura, art. 99 CE) o extraordinària (moció de censura, art. 113 CE). En ambdós casos només intervé el Congrés.
Procés d’investidura (art. 99 CE)
- Designació de candidat: Consultes del Rei (preceptives) amb els representants dels grups polítics amb representació parlamentària i proposta de candidat (del Rei a través del President del Congrés). NO S’EXIGEIX QUE SIGUI PARLAMENTARI
- Debat d’Investidura: Exposició del programa polític per part del candidat davant del Congrés i sol·licitar la confiança de la Cambra. Intervenció de la resta de grups polítics i debat.
- Votació: Majoria absoluta. Si no s’aconsegueix es vota 48h després (majoria simple).
- Nomenament pel Rei (amb “refrendo” del President del Congrés)
En cas de no investidura de cap candidat en 2 mesos (des de la primera votació)
Dissolució de les dues cambres (CD i S) i convocatòria de noves eleccions.
Nomenament dels altres membres del Govern
Un cop el President del Govern ha estat nomenat pel Rei:
• Proposa la resta dels integrants del seu Govern i el Rei els nomena (amb el “refrendo” President Govern)
• Només requereixen la confiança del President (ell els nomena i el cessa): No del Parlament ni del Rei.
Posició del President del Govern
“Primus inter pares” (El primer entre iguals):
• Només ell rep la confiança del Parlament però si li retiren cau tot el Govern (responsabilitat col·lectiva)
• Ell dirigeix i coordina l’acció de Govern, el representa.
• Ell pot proposar al Rei la dissolució de les cambres (art. 115 CE) i pot interposar un recurs d’inconstitucionalitat (art. 162 CE)
COMPOSICIÓ DEL GOVERN (art. 98 CE)
- President: direcció i coordinació del Govern. Funcions especifiques (art. 2 LG) i posició de primacia: adopció personal de decisions constitucionals rellevants (qüestió de confiança, dissolució de les Corts, …)
- Vicepresident/s: facultatiu, per decisió del President, un o varis.
- Ministres: funcions com a membres de l’òrgan col·legiat del Govern i com a caps dels departaments ministerials (art. 4 LG).
- Possibilitat altres membres (art. 98.1 CE). Actualment no n’hi ha.
Estructura del Govern
ÒRGANS UNIPERSONALS: President (art. 2 LG), Vicepresident/s (art. 3 LG), Ministres (art. 4 LG).
ÒRGANS COL·LEGIATS
• Consell de ministres: Reunió de tots els membres del Govern presidida pel President (excepcionalment pel Rei a petició del President) i als efectes de ser informat.
• Comissions delegades del Govern: Prepara les reunions del Consell de Ministres en les matèries que requereixen decisió conjunta de diversos ministeris.
ÒRGANS DE COL·LABORACIÓ I SUPORT
• Secretaris d’Estat: òrgans de recolzament de la Presidència i de cadascú dels Ministres (art. 7 LG)
• Comissió General de Secretaris d’Estat i de Subsecretaris
• Gabinets
Causes del cessament del Govern
- Després de la celebració d’eleccions generals
- Pèrdua de confiança parlamentària (del President)
- Dimissió o mort del President
Hi ha buit mentre es forma Govern?
No hi ha buit. El Govern cessant continua en funcions fins a la formació del nou Govern amb funcions limitades i controlat pel Congrés de Diputats.
Què NO pot fer el President del Govern en funcions?
- Proposar al Rei la dissolució d’alguna de les Cambres, o de les Corts Generals.
- Plantejar la qüestió de confiança.
- Proposar al Rei la convocatòria d’un referèndum consultiu.
Què NO pot fer el Govern en funcions?
- Aprovar el Projecte de Llei de Pressupostos Generals de l’Estat.
- Presentar projectes de llei al Congrés dels Diputats o al Senat.
ESTATUT DELS MEMBRES DEL GOVERN
COMPLETAR
Nacionalitat espanyola i majoria d’edat.
Funcions del Govern (art. 97 CE)
- Direcció de la política interior i exterior de l’Estat: Iniciativa legislativa del govern; iniciativa pressupostària; declaració d’estats excepcionals; celebració de tractats i convenis internacionals; iniciativa de reforma constitucional, nomenament càrrecs…
- Direcció de l’administració civil i militar. Potestat d’organització administrativa i de direcció. El Govern com a òrgan suprem de l’Administració de l’Estat.
- Direcció de la defensa de l’Estat. (art. 2 LG). No només des del punt de vista militar; també participació de forces armades en missions fora territori.
Funcions normatives del Govern
- Exercici de la potestat reglamentària: elaboració de reglaments (executen i desenvolupen les lleis)
- Elaboració de normes amb rang de llei:
Decret-llei: supòsits d’extraordinària i urgent necessitat.
Decret-legislatiu: supòsits d’excés de treball parlamentari o complexitat de la matèria.
Control dels actes del Govern
Control polític (Corts Generals)
Control jurisdiccional:
• Jurisdicció ordinària (ordre contenciós- administratiu): qüestions de legalitat - reglaments
• Tribunal Constitucional: qüestions de constitucionalitat i normes amb rang de llei.
Què és l’Administració Pública?
- L’aparell burocràtic del poder executiu que, sota la direcció del Govern corresponent (Estat, CCAA) té per finalitat satisfer els interessos generals.
- Conjunt de medis personals i materials al servei dels poders de l’Estat per ajudar-los a desenvolupar les funcions que tenen constitucionalment encomanades.
Pluralitat d’administracions
- Administració General de l’Estat (competència a tot el territori de l’Estat)
- Administració Autonòmica (competència a tot el territori de la Comunitat Autònoma)
- Administració local (competència municipal, provincial, insular o comarcal)
- Administració Institucional (Agències estatals com l’Agència tributària, Organismes autònoms i corporacions públiques)
Principis constitucionals relatius a l’organització de l’administració pública
JERARQUIA: Ordena les relacions entre els diferents òrgans (dependència i subordinació)
COORDINACIÓ: Complementarietat d’actuacions entre òrgans d’un mateix rang (jeràrquic)
DESCONCENTRACIÓ I DESCENTRALITZACIÓ: Traspàs de la titularitat i/o exercici de competències.