T1 PD als proces Flashcards
procesmodellen
concrete handvaten over hoe je een diagnostisch proces systematisch kan aanpakken
4 mogelijke actoren (met rollen) binnen een psychodiagnostisch proces
- psychodiagnosticus - rol van expert - rol van samenwerkingspartner (=dialectische benadering)
- externe opdrachtgever (vb. dokter, rechter, bedrijf)
- cliënt
- wetenschappelijk forum
welk model basis voor psychodiagnostiche procesmodellen
empirische cyclus
fasen empirische cyclys
- observatie
- inductie
- deductie
- toetsing
- evaluatie
observatie (empirische cyclus)
- eerst informatie verzamelen over de problemen/probleemsituatie en de sterktes van de cliënt/cliëntensysteem
-> zonder die informatie is het onmogelijk goede hypo op te stellen
-> goede gespreks-en observatievaardigheden nodig
inductie (empirische cyclus)
- formuleren van hypothesen obv ideeën opgedaan in de observatiefase
- een theorie over het individu/het verband tussen de waargenomen gebeurtenissen
- theorieën met elkaar in verband brengen om op die manier tot diagnostische hypothese te komen
deductie (empirische cyclus)
- hypothesen vertalen naar toetsbare voorspellingen -> beslissen:
1.keuze van instrumenten -> multi-methodenonderzoek - multi informantenonderzoek - keuze van onderzoeksmiddelen adhv 2 criteria: psychometrische criteria en praktische criteria
2. keuze van informanten
toetsing (empirische cyclus)
hypothesen w getoetst aan de realiteit
- extra waarneming w verricht + meer info verzameld
- belang van standaardisatie en objectiviteit -> afwijkingen MOETEN vermeld w
evaluatie (empirische cyclus)
de verzamelde gegevens met elkaar in verband brengen om tot een conclusie te komen - oordeelsfouten vermijden
-> kan aanleiding geven tot nieuwe hypo’s of theorieën
2 invloedrijke kaders binnen diagnostiek
- handelsgerichte diagnostiek
- diagnostische cyclus
7 principes van HGD
- de werkwijze is doelgericht
- het referentiekader is transactioneel
- behoefte van cliënt staan centraal
- de omgeving en hun ondersteuningsbehoeften staan centraal
- positieve van de cliënt en zijn omgeving van groot belang
- diagnostici werken samen met de cliënt en zijn context (bevorderen door: betrokkenen vanaf aanmelding te betrekken, hun hulpvraag en theorie ernstig nemen, wederzijdse verwachtingen expliciteren, ook praten met cliënt)
- werkwijze is systematisch en transparant
5 fasen HGD
- intakefase
- strategiefase
- onderzoeksfase
- integratie-en aanbevelingsfase
- adviesfase
intakefase (HGD)
- systematisch verzamelen van allerlei info
- belangrijkste: verhelderen van de hulpvraag van de cliënt + zoeken naar eventuele vraag achter de hulpvraag
laatste fase van intakefase - samenvatten welke diagnostische vraagstellingen centraal staan op een meer wetenschappelijke manier
- benoemen van welke soorten diagnostische vraagstellingen er in jouw casus onderscheiden kunnen worden
- eerste (voorlopige) werkafspraken maken
verschillende vraagstellingen
- Onderkennende vraagstellingen: wat is er aan de hand?
- Verklarende vraagstellingen: waarom is dat?
- Predictieve vraagstellingen: hoe zal de cliënt in de toekomst functioneren?
- Indicerende vraagstellingen: wat kunnen we eraan doen?
- Evaluerende vraagstellingen: is de cliënt voldoende geholpen?
strategiefase (HGD)
vanuit rol van expert reflecteren wat je al weet, wat je nog wil weten en waarom je dat wil weten
- essentieel = overleggen met collega’s
- informatie vanuit intakefase clusteren en ernst inschatten van het probleem
voldoende info? deze fase overslaan
onvoldoende info? hypothesen formuleren die richting geven aan wat je verder gaat doen
- hypothesen meestal omgevormd naar onderzoeksvragen
onderzoeksfase (HGD)
vaststellen hoe de gestelde hypothesen getoetst zullen w
- testen kiezen
- formuleren van onderzoekscriteria
-> rekening houden met zowel praktische als psychometrische criteria
vervolgens uitvoeren van psychodiagnostisch onderzoek
- multimethode en multi informant benadering toepasseni
integratie-& aanbevelingsfase (HGD)
net zoals strategiefase: een reflectiefase (intern + team) - weinig contact met cliënt zelf
- fase 1: het formuleren van een integratief beeld met eventueel een diagnose -> kunnen de gestelde hypo’s obv de gegevens
- fase 2: het formuleren van aanbevelingen (indicatiestelling) gegeven het integratief beeld (pre-advies - moet nog besproken worden met de cliënt
!!!! belang van principe 3 en 4
adviesfase (HGD)
het integratief beeld en de bijhorende aanbevelingen w aan de cliënt overgedragen in een of meer afviesgesprekken
4 hoofdfasen DC
- klachtenanalyse
- probleemanalyse
- verklaringsanalyse
- indicatieanalyse
- advisering
klachtenanalyse (DC)
- fase van verhelderende diagnostiek (cf. intakefase)
- doel: klachten van de cliënt w verduidelijkt en de hulpvraag geëxpliciteerd
- onderzoeksvragen w samengebracht in diagnostisch scenario
- vragen w ondergebracht in verschillende categorieën
- duidelijke volgorde opgesteld hierbij:
1. eerst onderkenning (probleemanalyse)
2. verklaring (verklaringsanalyse)
3. indicatie (indicatieanalyse)
probleemanalyse (DC)
fase van onderkennende diagnostiek (niet noodzakelijke fase)
- doel: in kaart brengen en beschrijven van zowel positieve als negatieve gedragingen, gedachten en emoties + de ernst van de problemen inschatten (+evt. diagnose stellen)
verklaringsanalyse (DC)
fase van verklarende diagnostiek
- doel: formuleren en opstellen van alternatieve verklaringen van probleem die je zal toetsen aan de realiteit + vormen van integratief beeld
- uiteindelijke uitkomst = integratief beeld - soort samenhangend schema dat wordt opgesteld met de verzamelde info uit probleem- en verklaringsanalyse
- zowel in de probleemanalyse als in de verklaringsanalyse w er onderkennende of verklarende hypothesen getoetst (=HGD)
indicatieanaly (DC)
fase van indicerende diagnostiek
- doel: is om de best mogelijke aanpak te vinden voor elk vastgesteld probleem, interventiedoelen w geformuleerd en geprioriteerd + inzetbaarheid van een bepaalde interventie w beoordeeld
- er w doelen gekozen + per interventie verwezen naar indicaties en contra indicaties (=HGC)
advisering (DC)
geen hoofdfase
- beantwoorden aan de hulpvraag van met de nodige argumentatie + voorstellen van mogelijke aanbevelingen, cliënt maakt beslissing; nadien advies verder geconcretiseerd en afspraken mbt de evaluatie van het gekozen advies w vastgelegd (=HGC)