Aparell circulatori Flashcards
Què és el medi intern?
En els organisme pluricel·lulars (més d’una cèl·lula), és on ñes cèl·lules estan inmerses, i on aquestes obtenen els nutrients per a alimentar-se i on aboquen les seues substàncies de rebuig resultants del seu metabolisme.
Què és el plasma intersticial?
És un líquid que està entre les cèl·lules. El plasma intersticial està constantment renovant-se, ja que les cèl·lules es moren. Es renova per impedir que els nutrients que serveix d’aliment per a les cèl·lules s’esgoten i que s’acumulen els productes d’excreció.
Aqueste renovació es du a terme gracies a la sang.
Què és la sang i per a què serveix?
La sang circula per tot l’organisme a través dels vasos sanguinis. Serveix com a vehicle de diverses substàncies, com a mecanisme d’intercanvi entre òrgans i per a mantenir l’equilibri intern.
-Suministra els nutrients per a les cèl·lules de l’organisme.
-Retira els productes d’excreció del metabolisme cel·lular.
-Les cèl·lules dels teixits intercanvien substàncies amb el plasma intersticial.
Per què està composta la sang?
-Plasma sanguini: està format per aigua un 90 %, amb sals minerals, nutrients (glucosa, aminioàcids, vitamines…), substàncies de rebuig, proteïnes i hormones.
-Glòbuls rojos, eritròcits o hematies: component majoritari de la sang. Presenten forma de disc perquè han de transportar-se i no tenen nucli ja que necessiten espai per a transportar, per exemple, oxigen als alvèols pulmonars i a teotes les cèl·lules de l’organisme. Contenen hemoglobina, un pigment roig responsable del color de la sang
-Glòbuls blancs o leuròcits: participen en la defensa de l’organisme i ataquen a virus i malalties. Tenen nucli i es fabriquen en els amígdales, els ganglis o la mèdul·la òssia.
-Plaquetes o trombòcits: fragments de cèl·lules que contenen substàncies que permeten la coagulació de la sang. Aquest procés impideix que es produeixen hemorràgies.
Parla sobre els grups sanguinis.
Hi han diversos tipus en funció de la presència de certes proteïnes en el plasma. Hi existeix de proteïna A, B, les dues o cap. La més comuna es AB0, la qual és compatible amb tots aquestos grups sanguinis.
EN els eritròcits h ha un tipus de proteïna que fa referència al sistema Rh. Els organisme amb aquesta proteïna es denominen Rh+, i si no la té, Rh-.
A l’hora de fer la transfusió cal tenir en compte
Quines són les 4 funcions de la sang?
-Transporta els nutrient i l’oxigen a totes les cèl·lules i arreplega els productes de rebuig formats en el metabol·lisme cel·lular
-Regula la temperatura corporal.
-Transporta hormones.
-Participa en la defensa de l’organisme.
Què és el metabolisme cel·luar?
Què són els vasos sanguinis? Explica els tres tipus.
Què és el cor? Explica les seues parts.
Què és el batec cardíac?
Explica la freqüència cardíaca.
Explica el cabal cardíac.
Explica els pasos del batec cardíac.
Explica la tensió arterial.
Què és la pols?
Explica com és el nostre circuit sanguini.
Explica el procés de la nostra circulació.
Defineix les característiques de la circulació humana.
Explica les diferèncias del sistema limfàtic junt al sistema circulatori.
-Aquest circuit és obert, ja que desemboca en els vasos sanguinis.
-No ho fa per l’acció directa del cor.
-Transporten limfa a través dels vasos limfàtics.
-És unidireccional (teixits-vasos limfàtics-sang).
Explica els components del sistema limfàtic.
-Limfa: líquid transparent format per limfòcits i plasma intersticial. El plasma intersticial es forma quan el plasma sanguini es filtra i passa als teixits. Una vegada el plasma intersticial passa al capil·lars limfàtics, passa a anomenar-se plasma limfàtic. Aquest plasma és conduït fins a la sang a través de les venes limfàtiques.
-Vasos limfàtics: els capil·lars són cecs, és a dir, estan tancats en l’extrem. Estan situats en els teixits i s’uneixen formant conductes cada vegada més gran, les venes limfàtiques. Tenen forma externa moliniforme i a l’interior presenta vàlvules semillunars. Les venes limfàtiques desemboquen en les venes limfàtiques.
-Òrgans i teixits limfàtics:
-Ganlis limfàtics:
Explica les 5 funcions del sistema limfàtic
-Mantenir l’equilibri líquid en el medi intern.
-Participar en la defensa de l’organisme.
-Diluir els lípids en molècules més simples.
-Arreplegar les cèl·lules i el plasma que es va perdent en les capes capil·lars i retornar-les a la sang.
-Fabricar limfòcits.