שיטות אנליזה Flashcards

1
Q

ארבעת עקרונות האנליזה:

A
  1. גודל (size): ניתן להשתמש בהבדלי הגודל של המולקולות. כל מולקולה היא בעלת גודל שונה, ולכן, אם ישנה אינפורמציה מוקדמת על גודל החלבון או המולקולה שאותה נרצה לנקות, נוכל להשתמש בהבדלי הגודל לטובת הניקיון.
  2. מטען (charge): עקרון נוסף הוא שמולקולות שונות או חלבונים, הם בעלי מטען חשמלי שונה, ולכן ניתן לנצל עובדה זו כדי לנקות ולהיפטר מהמולקולות שאינן רצויות.
  3. מסיסות (solubility): עקרון שלישי הוא המסיסות. לכל מולקולה רמת מסיסות שונה, ישנם שמסיסים בתמיסה הידרופילית ואחרים שמסיסים בתמיסה הידרופובית, לכן גם זוהי דרך להפריד בין המולקולות השונות.
  4. זיקה (affinity): זוהי השיטה המועדפת ביותר, היא הכי טובה.
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
2
Q

כרומטוגרפיית זיקה:

A

לדוגמא, נניח שנרצה לבודד מתערובת שמכילה מאה אלף חלבונים, חלבון אחד בודד.

כזכור מהרצאה קודמת ישנם צמדים ספציפיים היודעים להיקשר אחד לשני באופן ספציפי, אחד הצמדים הוא נוגדן-אנטיגן. לכן ניתן להשתמש בנוגדן כנגד אותו החלבון שאותו אנו רוצים לנקות.
הנוגדן הוא כשלעצמו חלבון המורכב מ-4 שרשראות פוליפפטידיות, והוא בעל צורת Y. שתי הזרועות אלו הם האזורים המסוגלים לקשור את האנטיגן, או במקרה שלנו את החלבון הרצוי.

כאשר ניקח קולונה (צינור זכוכית בעל פתח צר בקצה), ונמלא אותה בגרגירים אינרטיים (כלומר אדישים מבחינה כימית), ובתהליך מאוד מסוים נוכל לקשור את מולקולות הנוגדן על הגרגירים, כך שהם יצפו אותם. כעת ניתן לקחת את תערובת החלבונים (המצויה בבופר) ולהעביר אותה דרך הקולונה. מתוך כלל התערובת החלבונים שאינם מזוהים ע”י הנוגדן ישטפו החוצה, והחלבון הרצוי יישאר קשור לנוגדן בתוך הקולונה.

האינטראקציה שבין הנוגדן לאנטיגן (לחלבון) היא תלוית מטענים, כלומר זהו אינו קשר קוולנטי, לכן כעת כאשר נעביר בקולונה ריכוז מלח גבוה או תמיסת בופר בעלת pH שונה, אז תהייה תחרות בין המלח לאנטיגן או שהמטענים ישתנו בעקבות שינוי ה-pH, וכך החלבון הספציפי, ישתחרר מהנוגדן, ולמעשה נקבל את החלבון הבודד אותו נדרשנו לנקות.

למעשה בשלב אחד ניתן להפריד בין החלבון או המולקולה הרצויה לבין שאר התמיסה, וכל זה בזכות הזיקה, האפיניות, שיש בין הנוגדן לאנטיגן.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
3
Q

יתרונות וחסרונות של כרומטוגרפיית זיקה

A

. נציין חסרונות:
1) לפעמים אני יודע בדיוק איזה חלבון אני מחפש, אבל אין לי מולקולה קושרת, הנוגדן הספציפי. יכול להיות שאף אחד עדיין לא פיתח נוגדן מסוג זה, יכול להיות שהנוגדן קיים אך הוא מאוד יקר, ולכן לא יהיה ניתן להשתמש בשיטה זו ונעדיף שיטה אחרת.
2) לפעמים אני לא יודע איזה חלבון אני מחפש. בהחלט יכול להיות שאני יודע איזה פעילות הוא עושה ומה תפקידו, אך אני לא יודע איזה חלבון ספציפי הוא. ואם אני לא יודע איזה חלבון זה, אז אני גם לא יודע באיזה נוגדן להשתמש.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
4
Q

דיאליזה

A

זוהי השיטה הפשוטה ביותר והזולה ביותר.

בשיטה זו ניקח מאין שקית דיאליזה מיוחדת, מאין שקית ניילון, שהיא בעלת חורים קטנים מאוד, גודל החורים הוא עפ”י הזמנה, כל חוקר יכול לבחור לעצמו את גודל החורים שהוא צריך. את השקית מניחים בתוך כלי בתוך תמיסת בופר וכך אם למשל גודל החורים (mwco) שלי הם 70 קילו דלתון, כל מולקולה שקטנה מהגודל הזה, מבחינתה היא לא מרגישה את השקית, והיא בעלת היכולת להיכנס ולצאת ממנה באופן חופשי. לכן המולקולות הקטנות תצאנה החוצה מהשקית בדיפוזיה, עד למצב של השוואת ריכוזים.
במצב הזה המולקולות הגדולות, הכלואות בפנים נקיות יותר, אך לא לחלוטין, לכן ניתן לחזור על התהליך מספר פעמים בבופרים שונים, או לחלופין להגדיל את גודל הכלי, וכך גם להגדיל את רמת הניקיון.

בעזרת שיטה פשוטה וזולה זו ניתן להגיע לרמת ניקיון לא רעה בכלל.

ניתן לשפר את השיטה, ולקחת שקית אחת בעלת חורים בגודל 80 קילו דלתון, ואותה להכניס לתוך שקית נוספת בעלת חורים בגודל של 60 קילו דלתון, ואת שניהם להכניס לתוך תמיסת הבופר. במצב כזה כל המולקולות שקטנות מ-60 קילו דלתון יצאו החוצה, ואילו המולקולות שגדולות מ-80 קילו דלתון יישארו כלואות בשקית הפנימית, וכך נקבל שבתחום הביניים נקבל מולקולות בגודל שבין 60-80 קילו דלתון.

בדרך זו כבר שיפרנו משמעותית את רמת הניקיון של החלבון הרצוי.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
5
Q

חסרונות דיאליזה

A

המגבלה הגדולה של שיטה זו היא שרמת הניקיון אומנם משתפרת אך היא לעולם לא תהייה 100%. תמיד נשאר עם תערובת שמכילה יותר מחלבון אחד ואפילו יותר מ-100 חלבונים. המגבלה הנוספת היא ששיטה זו יכולה לקחת הרבה מאוד זמן ואפילו מספר שעות.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
6
Q

כדי להגיע לרמת ניקיון טובה יותר מדיאליזה נשתמש באחת מהשיטות הבאות:

A

Ultra filtration:
כדי לשפר לפחות את נושא הזמן ניתן להשתמש בשיטה זו, העיקרון הוא בדיוק אותו עיקרון. לוקחים קולונה ובתחתית לפני הפיה שמים איזושהי רשת, לדוגמה מנחושת, ועליה שמים ממברנה שמתפקדת כמו שקית הדיאליזה. לתוך הקולונה שופכים את התמיסה, ומכניסים אותה לתוך צנטריפוגה, שיוצרת כוח צנטריפוגלי חזק מאוד וגורמת למולקולות הקטנות יותר לעבור מבין ה-mwco מהר יותר, ולהישטף החוצה. כל המולקולות הגדולות מה-mwco תשארנה כלואות מעל הממברנה. תהליך זה מקצר את הזמן לדקות ספורות.

דוגמא טובה לכך היא חולי דיאליזה, בעלי בעיה בכליות, אשר עוברים תהליך מאוד זהה למה שנזכר למעלה. הדם של החולה מוזרם החוצה, דרך מכונת הדיאליזה ושם הוא עובר סינון מהמולקולות הקטנות, ובעיקר מהאוריאה (שתנן), וכאשר הדם חוזר לגופו הוא נקי ומסונן. הבעיה העיקרית היא שבנוסף לשתנן נשטפים עוד מולקולות קטנות חשובות אחרות, ולכן החולה גם מקבל עירוי במטרה להחזירם אליו.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
7
Q

כדי להגיע לרמת ניקיון טובה יותר מדיאליזה נשתמש באחת מהשיטות הבאות:

A

gradientSucrose / Density gradient: (מדרג צפיפויות)
דבר ראשון אותו חשוב להבין בהקשר של שיטה זו הוא החוק שאומר כי כל חומר כאשר הוא שוקע, תמיד ייעצר באותה הנקודה שבה הכוח הפועל עליו מלמעלה שווה לכוח הפועל עליו מלמטה.

עפ”י שיטה זו ניקח מבחנה ובה נייצר במעבדה איזשהו גרדיינט של סוכרוז או כל גרדיינט אחר. כלומר נייצר מדרג של ריכוזי סוכרוז כך שלמטה יהיה 60% מעליו 40% מעליו 20% וכו’. כעת בעדינות רבה נוסיף מעל הגרדיינט את תערובת החלבונים בתמיסה המימית. בגלל שהצפיפות של המים קטנה מזו של צפיפות הסוכרוז, הפאזה המימית לא תתערבב עם פאזת הסוכרוז, לפחות לזמן מסוים (בדיוק מאותה הסיבה שפקק שעם צף על המים).

עכשיו את המבחנה נכניס לתוך אולטרה צנטריפוגה. במהירות עצומה זו על המולקולות בתערובת פועל כוח צנטריפוגלי עצום שדוחף את המולקולות פנימה לתוך הגרדיינט. כל מולקולה תידחף לתוך הגרדיינט בדיוק עד לאותה נקודה שבה הכוח הפועל עליה מלמעלה יהיה שווה לכוח הפועל עליה מלמטה. כל זה יקרה כאשר הצפיפות (מסה ליחידת נפח) של המולקולה תהייה שווה לצפיפות הגרדיינט, ומכיוון שהכנסנו מולקולות או חלבונים שונים, הם יעצרו במקומות שונים בגרדיינט, כאשר המולקולה בעלת הצפיפות הכבדה יותר תופיע למטה, ואילו המולקולה בעלת הצפיפות הקטנה יותר תופיע למעלה.
ההפרדה היא לא עפ”י גודל אלא עפ”י צפיפות. וזוהי שיטה מאוד יעילה.

כעת בעזרת מחט שיכנס מלמטה נתחיל לשאוב את התערובת. נשאב כל פעם נפח קבוע, לדוגמה כל פעם 1 mL, ונפזר לתוך 200 מבחנות שונות. המבחנות הראשונות יהיו בעלי החלבונים בעלי הצפיפות הגבוהה יותר, ואילו המבחנות האחרונות יהיו בעלי הצפיפות הנמוכה יותר.

בשלב הבא ניתן לבדוק את המבחנות בעזרת ספקטרו-פוטומטר באורך גל 280 ולראות את כמות החלבונים בכל מבחנה.

ההפרדה בשיטה זו היא טובה מאוד, ניתן לקבל מאלף חלבונים הפרדה של חלבון בודד. ואם נקטין את נפח השאיבה לכל מבחנה אז רמת הניקיון אפילו תעלה עוד יותר.

המגבלה העיקרית בשיטה זו היא האולטרה צנטריפוגה. זה לא מכונה שיש בכל מעבדה, אלא אחת או שתיים למוסד שלם. בנוסף השיטה דורשת עדינות רבה. אך חשוב לזכור כי היא המוצלחת ביותר.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
8
Q

כדי להגיע לרמת ניקיון טובה יותר מדיאליזה נשתמש באחת מהשיטות הבאות:

A

Gel filtration:
עפ”י שיטה זו נשתמש שוב בקולונה, ולתוכה נוסיף גרגירים אינרטיים מסוג ספדקס. אלו הם גרגירים מיוחדים בעלי תעליות, שקוטרם נקבע עפ”י הזמנה.

מעל הגרגירים נשפוך את תערובת החלבונים, כאשר גודלם משתנה, חלקם גדולים יותר וחלקם קטנים יותר. את התערובת נשטוף בבופר במטרה לדחוף את החלבונים כל הזמן כלפי מטה. במצב הזה המולקולות הגדולות יותר יצאו ראשונות מפתח הקולונה, ואילו המולקולות הקטנות יותר יצאו לאט יותר, הם יתעכבו תוך כדי כניסה ויציאה לתעליות של גרגירי הספדקס.

זוהי שיטה מצוינת להפרדת מולקולות, וכדי לשפר אותה ולאפשר גם הפרדה בהבדלים קטנים מאוד ניתן להאריך את הקולונה עוד יותר. לכן ניתן לראות במעבדות קולונות מאוד ארוכות שמגיעות ל-3 מטר.

דבר נוסף שאפשר לעשות בעזרת שיטה זו הוא להעריך גודל של מולקולה לא ידועה. לדוגמה, אם ניקח 3 מולקולות ידועות, A=100 קילו דלתון, B=50 קילו דלתון, C=25 קילו דלתון ועוד מולקולה לא ידועה. לאחד שנעביר את כל התערובת בקולונה נמצא כי מולקולה A עברה אחרי 10 mL, מולקולה B עברה אחרי 30 mL, ואילו מולקולה C עברה אחרי 50 mL.

כעת נצייר עקומה סטנדרטית כך שציר ה-X אלו הם החלבונים שיצאו, ואילו ציר ה-Y זוהי הכמות במיליליטרים. בעזרת ספקטרו-פוטומטר נוכל לראות היכן החלבון הלא ידוע יצא ובעזרת העקומה נוכל להעריך את גודלו.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
9
Q

כדי להגיע לרמת ניקיון טובה יותר מדיאליזה נשתמש באחת מהשיטות הבאות:

A

Salting out: (שיטה המבוססת על הבדלי מסיסות).

הכוונה בשיטה זו היא כאילו לגרום לחלבון לצאת מהתמיסה, כלומר לגרום לו לשקוע ע”י המלחה.

הדבר הראשון אותו צריך להבין הוא המסיסות. כאשר אומרים שחומר התמוסס, הכוונה שהוא נפרד למרכיביו השונים, כאשר הם מוקפים בתמיסה, כלומר בממס, והם אינם רואים אחד את השני. לדוגמה, כאשר נמיס מלח בישול NaCl בתוך מים המלח יתפרק ליונים ממנו הוא מורכב, Na+ ו-Cl-, כאשר כל אחד מהם יהיה מוקף במולקולות מים.

כאשר ניקח תערובת חלבונים בתמיסה, ישנם חלבונים יותר הידרופילים וישנם פחות הידרופילים. בתחילה כל מולקולות החלבונים יעטפו במולקולת מים, מכיוון שהם הידרופילים, הם מסיסים. עכשיו נתחיל להכניס מלח אל תוך התמיסה, ובשלב הזה, המים העוטפים את החלבון יעזבו וייפרדו מהם, ויעברו לעטוף את המלח. יוני המלח הם מאוד הידרופילים ולכן הם מושכים את מולקולות המים חזק יותר. מולקולות החלבון כעת יכולות להיפגש ולשקוע.

חשוב להבין כי מולקולות החלבון הן פחות הידרופיליות מיוני המלח, ולכן הם מפסידות לו בתחרות על המים. ככל שהחלבון יותר הידרופילי, הוא יצליח להחזיק יותר זמן בתחרות מול המלח גם בריכוזי מלח גדולים, אך כאשר נוסיף עוד מלח כל החלבונים לבסוף ישקעו.

נקודה נוספת חשובה היא שלא רק ריכוז המלח משפיע על שקיעת החלבונים אלא גם ערכיות המלח. ולכן פותחה הנוסחה המציגה את החוזק היוני: 〖μ 〗_(היוני החוזק)=1⁄2×∑▒〖I^2×[C]〗
כלומר ככל שהחוזק היוני גדול יותר, כך הוא מקטין את המסיסות של החלבונים.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
10
Q

שיטות יעילות יותר מדיאליזה:

A

Protein solubility Vs. pH and salt concentration:
שיטה זו מבוססת על ה-pH האיזו-אלקטרי של החלבונים. כזכור לכל חומצה אמינית ישנו pH איזו-אלקטרי שונה, כלומר זהו אותו pH בו מקסימום מולקולות נמצאות במצב של צוויטריון. לכן גם לחלבונים כשלעצמם ישנו pH זה, מה שאומר שנטו המטען של החלבון הוא אפס. כאשר חלבון נמצא ב-pH האיזו-אלקטרי, המסיסות של אותו החלבון היא מינימאלית, ולכן חלבונים שונים הם בעלי pH איזו-אלקטרי שונה.

ולכן נניח וניקח תערובת של חלבונים ב-pH מאוד גבוה (12), כל החלבונים יהיו טעונים שלילית. כעת נתחיל להוסיף חומצה ולהוריד את רמת ה-pH לאט לאט. כל פעם שנגיע לאיזשהו pH איזו-אלקטרי של איזשהו חלבון, המסיסות שלו תהייה מינימאלית ולכן הוא ישקע. כעת ניתן להפריד את החלבון השקוע משאר החלבונים, ולאחר מכן להמשיך בתהליך הורדת ה-pH עד לנקודה הבאה.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
11
Q

שיטות יעילות יותר מדיאליזה

A

אלקטרופורזה (Electrophoresis):
השיטה האחרונה היא שיטת הפרדה על בסיס של הבדל מטענים. המינוח אלקטרופורזה אומר נדידה בשדה חשמלי.

כאשר נשים מולקולת חלבון על פס בתוך שדה חשמלי, החלבונים הטעונים חיובית ינועו לכיוון השלילי, ואילו החלבונים הטעונים שלילית ינועו לכיוון החיובי. זוהי האלקטרופורזה הבסיסית והפשוטה ביותר.

השיטה המתקדמת יותר והנהוגה כיום בכל המעבדות היא SDS-Page. הדבר הראשון אותו אנו צריכים לעשות הוא לבנות מאין פלטה תלת מימדית העשוייה ג’ל Polyacrylamide, הלכודה בין שני זכוכיות. הג’ל הוא למעשה רשת המעכבת את תנועתם של המולקולות הגדולות, בעוד שהמולקולות הקטנות רצות מהר יותר.

חשוב להבין שבשיטה זו אנו משתמשים בחומר SDS, שהוא חומר הטוען את כל החלבונים במטען שלילי, ולכן כל החלבונים שאנו נשתמש בהם יהיו טעונים שלילית. לאחר שנטעין את השדה החשמלי, כל החלבונים ירוצו מהכיוון השלילי אל הכיוון החיובי, או מלמעלה למטה, תוך כדי שהמולקולות הקטנות מגיעות ראשונות ואילו המולקולות הגדולות מתעכבות בדרך בתוך רשת הג’ל.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
12
Q

שיטות הפרדה

A

גודל:
דיאליזה
אולטרה פילטריישן
גרדיאנט סוכרוז
ג’ל פילטריישן

מטען

מסיסות:
כרומטוגרפיה
Precipitation

אפיניות (כרומטוגרפיית זיקה)
נוגדן-אנטיגן, אנזים-פוספט, רצפטור וליגנד

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
13
Q

MWCO Dialysis

A

קוטר החורים בשקיות

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
14
Q

Gel filtration

A

מולקולות גדולות יותר שלא נכנסות בתעליות יוצאות מהר יותר. בתחרות בין המולקולות הגדולות לבין המולקולות הקטנות שבתעליות תהיה הפרדה טובה יותר ככל שהקולונה ארוכה יותר- “מרחק” שצריכים “לרוץ” בו יותר גדול.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
15
Q

בדיקת גודל של חלבון ע”י הרצת gel filtration של 3 חלבונים ידועים

A
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
16
Q

שיטות של הבדלים במסיסות

A

הכרומטוגרפיה הפשוטה ביותר - כרומטוגרפיית נייר
הרעיון- אם לוקחים נייר ואת סיבי הצלולוז מטופלים כך שמצופים בחומר הידרופילי. ניקח את הנייר ונטפטף תערובת של מספר מולקולות שונות שמכילות אופי יותר הידרופילי ואחרות יותר הידרופובי. לאחר טפטוף התערובת הנייר נטבל בתוך נוזל שנקרא מריץ, מים עולים בנייר- ברגע שהמריץ מגיע לנקודה של הדגימה ממשיך לעלות אך גם לסחוב איתו את המולקולות שהיו בתערובת. המולקולות בעלות האופי ההידרופילי ירוצו לאט יותר ומתעכבות בעקבות אינטרקציות עם הציפוי ההידרופילי. הידרופובי אין להן שום אינטרקציה ונשטפות במעלה הנייר מהר יותר כיוון שאינו מסיסות (חומר הידרפילי מסיס יותר בחומר הידרופילי והידרופובי יותר בהידרופובי). הידרופוביות- נטייה לרוץ יותר. ניתן לקבל הפרדה בין המולקולות עפ”י ההתעכבות שלהן בציפוי ההידרופילי. צורת ההפרדה תלויה במולקולות שיש לנו, בנייר, וגם במריץ.

17
Q

כרומטוגרפיה דו-מימדית (הבדלים במסיסות)

A

יכולים להיות 2 חלבונים שנדדו לאותו מקום לאחר הרצה של מריץ אחד. הופכים אותו ב-90 מעלות ומריצים אותם במריץ אחר- רואים במימד 2 רואים על אותו נתיב הפרדה בין חלבונים. חיזור חלבון ושבירת קשרי SS יגרמו להפרדת חלבון לשרשראות פוליפפטידיות שונות שיראו כפרטים שונים בכרומטוגרפיה.

18
Q

Salting in\Salting out(הבדלים במסיסות)

A

Salting in- גורמים לחלבונים להיות מסיסים טוב יותר בתמיסה אם בתמיסה יש מעט מלח. אם מוסיפים כמות קטנה של מלח, ההמלחה העדינה תגרום לחלבונים להתמוסס טוב יותר בתמיסה. ההיגיון- זה מגדיר גם את הפולריות של התמיסה, וגם של החלבונים עצמם- יונים יכולים להיקשר לחלבון ואז המים יכולים להיקשר לחלבון.
הוספת כמות גדולה של מלח גורמת לתחרות בין החלבונים לבין המלח על מולקולות המים.

מלח מתומסס יותר במים- כשלוקחים NACL במים מתפרק ל-NA ו-CL. היון NA יהיה מוקף במולקולות מים כאשר הצד שפונה ליון החיובי הזה הוא החמצן. ל-Cl המימן יפנה. אם נוסיף קילו סוכר לכוס מים נגיע לרוויה ומולקולות הסוכר לא יוכלו להתמוסס במים.

Salting out- ע”י המלחה של התמיסה נגרום לחלבונים לצאת מהתמיסה- לשקוע. כי אם יש חלבון שהוא בעל אופי יותר הידרופובי. כשמגדילים את ריכוז המלח במים- נוצרת תחרות בין המלח לבין החלבון על מולקולות המים שיקשרו אותן. ככל שריכוז המלח גדל ברור שהמלח שהוא יונים ינצח בתחרות על המים את החלבון (בוודאי אם החלבון הוא בעל אופי יותר הידרופובי). כך מולקולות חלבון יתחילו להגיב אחת עם השנייה וישקעו. ככל שהחלבון בעל אופי יותר הידרופילי נצטרך להגיע לריכוז מלח יותר גבוה כדי להוציא אותו מהתמיסה (מתמודד טוב יותר מול המלח). חלבונים שונים יעברו סולטינג אאוט בריכוז מלח שונה- ככל שהחלבון יותר הידרופילי/פולרי ישקע בריכוז מלח גבוה יותר.

מה שקובע הוא לא רק ריכוז המלח בסולטינג אאוט, אלא החוזק היוני של התמיסה. 0.5 כפול מכפלת סכומים של ביטויים מהצורה (ריכוזXערכיות בחזקת 2).
נניח שיש רק מלח אחד בתמיסה. החוזק היוני הוא פונקציה של הריכוז והערכיות (=המלח הזה מתפרק במים כמה יונים חיוביים וכמה שליליים שנקבל).
למשל ל-NACL הוא 1.
חוזק יוני I הוא מדד למטענים החופשיים שיש בתמיסה שמתחרים על מולקולות המים עם החלבון. ככל שהחלבון פולרי יותר הידרופילי יותר יוכל להתמודד עם המלח טוב יותר, ולכן רק בחוזק יוני גבוה יותר הוא יישקע. אם יש רק מלח אחד, נניח רק אמוניום סולפט אז רק הריכוז יקבע (כי הערכיות קבועה). זו דרך טובה להפריד חלבונים.

19
Q

Protein solubility vs. Ionic strength

A

חוזק יוני I הוא מדד למטענים החופשיים שיש בתמיסה שמתחרים על מולקולות המים עם החלבון. ככל שהחלבון פולרי יותר הידרופילי יותר יוכל להתמודד עם המלח טוב יותר, ולכן רק בחוזק יוני גבוה יותר הוא יישקע. אם יש רק מלח אחד, נניח רק אמוניום סולפט אז רק הריכוז יקבע (כי הערכיות קבועה). זו דרך טובה להפריד חלבונים.

20
Q

הבדלים במסיסות- שיטה שתלויה ב-pI של החלבון

A

pI= מצב שבו יש מקסימום של מולקולות במצב של צוויטריון.

pI של חלבון=pH שמספר מטענים שליליים על פניו= “ החיוביים.

כשחלבון נמצא ב-pI שלו המסיסות שלו מינימלית= תהיה לו נטייה לשקוע. סך המטענים 0 והנטו מטען 0 ואז יש לו נטייה לעבור אינטרקציות עם מולקולות חלבון אחרות ולשקוע. בכל אחת מהעקומות ה-pH האיזואלקטרי

(ציר Y מסיסות וציר x מבטא pH ). בכל אחת מהעקומות כשה-pH הוא האיזואלקטרי (תחתית העקומה) אז המסיסות היא מינימלית. אם נעלה/נוריד pH המסיסות תעלה. (בניגוד לסולטינג אאוט- אם המשכנו להוסיף מלח בטח שהחלבון יישקע- אם ב-20 אחוז שקע אז בטח בריכוז של 30 אחוז יישקע).

ניתן לתאר בגרף כזה עקומות מסיסות של אותו החלבון אבל כאשר כאשר יש לנו ריכוזי מלח שהם קצת שונים. ניתן לראות שאם יש ריכוז מאוד נמוך עדיין כשנגיע ל-pI המסיסות מינימלית אבל יותר גבוהה מריכוז שהוא ממש נמוך יותרבגלל הסולטינג אין- כי כשמוסיפים ריכוזי מלח נמוכים המסיסות תעלה עד גבול מסוים שמשם נקבל סולטינג אאוט.

21
Q

הפרדה על בסיס מטען חשמלי

A

שיטה בסיסית ביותר להבדלים בין מטענים היא אלקטרופורזה- נדידה בשדה חשמלי וברור שמולקולות בעלות מטען שונה ינדדו באופן שונה בשדה חשמלי. התנועתיות היא פונקציה של המטען (מטען גדול יותר יגרום לתנועה מהירה יותר), בגודל (2 מטענים זהים אך אחד מולקולה ענקית- גם הגודל ישפיע), המתח של השדה החשמלי (גבוה- נדידה מהירה יותר), pH (משפיע כי מכתיב את המטען של המולקולות- באיזואלקרי לא תהיה תנועה).

22
Q

Paper electrophoresis

A
23
Q

SDS PAGE

A

SDS הוא דטרגנט- מוסיפים סולפט לתערובת חלבונים. ה-SDS טעון שלילית ונקשר לחלבונים באופן יחסי לגודל- בערך מולקולת SDS אחת לכל 3 או מספר מוגדר אחר של חומצות אמינו. ככל שהחלבון גדול יותר ייקשרו אליו יותר מולקולות של SDS. בצורה כזו אנחנו טוענים את כל החלבונים באופן שלילי. גם חלבונים שלא היינו מוסיפים להם SDS הם היו טעונים חיובית נניח ב-pH=7, אבל בגלל התוספת של ה-SDS שהוא טוען את כל החלבונים שלילית—> המטען הזה יהיה דומיננטי וכל החלבונים יהיו טעונים שלילית עפ”י הגודל שלהם. ככל שהחלבון גדול - יותר הוא יהיה טעון יותר שלילית. אנחנו בונים איזשהו ג’ל- פוליאקרילאמיד
כלומר רשת תלת מימדית אבל ככל שהריכוז גבוה יותר הרשת צפופה יותר. חשוב כי מנסים להפריד בין מולקולות גדולות לקטנות. אם יש רשת שהיא לא צפופה- החורים יחסית גדולים אז המולקולות ינועו בקלות ובמהירות. רשת צפופה יותר- מולקולות קטנות נודדות מהר יותר והגדולות יותר על אף שטעונות ביותר מטען שלילי, יכולתן לנדוד בתוך הרשת התלת מימדית היא יותר קשה ולכן הן נודדות לאט יותר. לכן יש כאן הפרדה בין מולקולות בשדה חשמלי אבל על בסיס גודל. זו הפרדה מבוססת על מסה בתוך שדה חשמלי- המולקולות הגדולות בתוך שדה חשמלי ינדדו לאט יותר כי הן צריכות להתפצל ברשת הזו של הפוליאקרילאמיד. כל המולקולות ינועו לכיוון + (כלומר לכיוון האנודה).
למעלה ייעצרו חלבונים גדולים יותר, למטה חלבונים קטנים יותר, ונדע בערך באיזה גודל נמצא כל חלבון לפי סמן/מרקר- תערובת של חלבונים שאנחנו יודעים בדיוק מה הגודל של כל אחד מהם. חלבון רץ מהר יותר-> קטן יותר.

מאוד שימושית במעבדות.

הקפדה על הזמן- אם נריץ יותר מדי זמן החלבונים פשוט ייצאו מהג’ל לתוך התמיסה ונאבד אותם. גם במקרה של אלקטרופורזה יכול להיות מצב שבו יש 2 חלבונים שנודדים באותו קצב-> לא ניתן להבטיח שכל בנד הוא מקטע נקי ב-100%. ייתכן שכדי להפריד ביניהם נצטרך להשתמש בשיטת נוספת כמו Salting out. ואז ישקעו בחוזק יוני שונה.

24
Q

Iso-electric focusing

A

שיטה שמשלבת בין שיטות. בין ההשקעה על בסיס ה-pI לבין השיטה של האלקטרופורזה בג’ל פוליאקרילאמיד.

הרעיון- יצירת ג’ל בתוך צינור שהוא בנוי מגרדיינט של pH שבחלק התחתון של המבחנה יש pH נמוך והעליון גבוה. ניקח את תערובת החלבונים ונכניס אותה לתמיסה שיש לה pH גבוה. כל החלובנים טעונים במטען שלילי כי שחררו את כל הפרוטונים. נחבר את זה לשדה חשמלי ממינוס ל+. כל החלבונים יתחילו לנוע לכיוון +. אבל בגלל שבמחבנה יש גריידנט PH - כל חלבון ברגע שהוא יגיע ל-pI שלו המטען יהיה 0 ויעצור. ואז השתמשנו באלקטרופורזה (שדה חשמלי) כדי להפריד על בסיס הפי אייץ’ האיזואלקטרי.
זה השלב הראשון

בשלב השני ניקח את הג’ל ונשים אותו במקום הבאריות של ה-SDS PAGE. כולם יהיו טעונים שלילית כי טוענים אותם ב-SDS- אם היו כמה חלבונים במקטע בולט.

מקטע בולט= כנראה יותר מחלבון אחד עם אותו pI, אז כשנפריד אותם על בסיס של גודל- ניתן לראות שבאותו פס יש מספר חלבונים שונים לפי גודל- קיבלנו ג’ל דו מימדי. ניתן לקחת 2 דוגמאות מאדם בריא וחולה ולעשות השוואה