topic 3 Flashcards

kaedah + teknik pdp

1
Q

KAEDAH (strategy) pengajaran

A
  • cara dan teknik yg kena guna untk merealisasikan matlmat pengajaran
  • dlm aktiviti sbnr dan praktikal
  • di dlm class untk capai objektiktif pembeljaran
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
2
Q

STRATEGY

A
  • method untk capai something
  • akt. yg guna waktu mengajar
  • dikira mcm cara belajar yg perlu tau untuk capai sesuatu objektif
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
3
Q

TEKNIK

A
  • prosedur atau skill untuk siapkan specific tugasan
  • langkah yg kita guna waktu mengajar
  • susah sikit untuk buat di dlm class
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
4
Q

STRATEGY DAN TEKNIK

A

strategy = ada 5 strategy
teknik = ada 13 teknik yg perlu TAU

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
5
Q

STRATEGY secara kelas

A

jalankan akt secara serentak dlm kelas
# dpt pupuk nilai murni dlm kelas
# pupuk kemahiran berfikir
# libatkan akt pergerakan so murid lebih seronok and bantu perkembangan motor halus

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
6
Q

STRATEGY secara KUMPULAN

A

libatkan kelompok pljr dlm satu kumpulan yg ada 2 atau lebih pljr
# satu gerak kerja yang PENTING kpd pdp yg pusatkan murid
# FUNGSI =
1] murid mudh terima pengajaran
2] maklumat dpt dgn lebih cepat
3] akt dijalankan ikut kebolehan setiap murid

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
7
Q

STRATEGY secara INDIVIDU

A

kaedah pdp yg mana murid berpeluang buat kerja scr sendirian
# murid lebih byk berinteraksi dgn ABM
# murid dpt peluang mendptkan perhatian secra perseorgn dgn guru
# murid bebas dan teroka dgn gaya sendiri

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
8
Q

STRATEGY pusat pembelajaran

A

guru guna PELBAGAI BAHAN untk jalankan pengajarannya
# contoh= buku,blok binaan,bahan lukisan..
# bantu guru MEMENUHI KEPERLUAN murid yg pelbagai

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
9
Q

PERANAN guru

A

1] bimbing pljr untk dapat malumat
2] mengatasi masalah sekiranya murid dlm kesusahan
3] beri galakan sekiranya murid menemui kegagalan
4] membolehkan mereka berinteraksi dlm kerja kumpulan

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
10
Q

pembelajaran BERPUSATKAN MURID

A
  • murid ambil alih sedikit tanggungjawab untk apa yg diajar dn bagaimana mereka dpt mempelajarinya
  • wujudkan susasana yg baik so murid dpt berinteraksi dgn guru dan pljr lain
  • guru masih lagi berkuasa,hanya agihkan sedikit kuasa kpd murid
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
11
Q

KELEBIHAN strategy

A

1] perkembangkan KEBOLEHAN murid dlm mengaplikasikan konsep
2] perkembangkan sikap yg POSITIF
3] beri MOTIVASI kpd murid
4] perkembangkan SAHSIAH peribadi
5] galakkan kemahiran SOSIAL

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
12
Q

TEKNIK PENGAJARAN

A
  • kemahiran/cara melaksanakan penyampaian bahan pengajaran kpd pelajar dri segi langkah ii dlm aktiviti pembljrn
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
13
Q
  1. SCAFFOLDING
A
  • bantuan/bimbingan untuk murid bgi menyiapkan suatu tugasan yg xleh siap tanpa dpt bantuan dari guru
  • guru bertindak beri bantuan kpd murid yg memerlukan bantuan tu
  • guru akan stop beri bantuan jika murid dah boleh buat tanpa bantuan guru
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
14
Q
  1. MODELLING
A
  • proses bljr melalui pengamatan dan perubahan perilaku yg terjadi kerana peniruan
  • KELEBIHAN = dpt pengatahuan baru, berlaku perubahan TL
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
15
Q
  1. ATTENDING
A
  • teknik yg digunakan untk beri perhatian kpd murid supaya mereka rasa dihargai dan suasana jadi kondusif
  • murid dpt explore dirinya dgn bebas
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
16
Q
  1. PROMPTING
A
  • rangsangan ( PUJUKAN/PUJIAN ) yg digunakan untk tingkatkan penglibatan budk dlm melaksanakan TL yg betul
  • beri sebelum/semasa TL ditunjukkan
17
Q
  1. MENGINGAT SEMULA/PENGULANGAN
A
  • baca atau INGAT sesuatu perkara secara BERULANGKALIatau berterusan
  • dpt tambahkan kefahaman murid apabila diaplikasikan dlm pdp
  • ulang semula pembelajaran lepas bfr mula pembelajaran baru
18
Q
  1. TUNJUK CARA
A
  • DEMONSTRASI
  • cara untk latih murid memerhati dan buat sesuatu ikut prosedur
  • terjadi komunikasi langsung drpd guru and murid
  • libatkan pendekatan visual untk memerhatikan proses, maklumat/deria
19
Q

PRINSIP tunjuk cara

A

1] sebelum demonstrasi
2] semasa demonstrasi
3] selepas demonstrasi

20
Q
A
21
Q
A
22
Q
A
23
Q
  1. SIMULASI/MAIN PERANAN
A
  • situasi yg diwujudkan hampir sama dgn situasi sebenar and kanak ii kena berinteraksi dgn EO berdasrkn peranan masing ii
  • kanak ii dpt guna kemahiran belajar seperti mengumpulkan maklumat.
  • dlm proses ni,kids kena beri pendapat,cadangan dan buat keputusan supaya dia dpt tau situasi and masalah dia.
24
Q

JENIS tunjuk cara

A

1) model HIDUP
=model sebenar
2) model SIMBOLIK
=tunjuk cara melalui langkah secara bertulis,gambar/arahan guru
3) model PERSEPSI
=guna video untuk demonstrasi

25
Q
  1. NYANYIAN
A
  • dpt meningkatkan kemahiran membaca dan mengingat
  • boleh merangsang minat kanak ii ikut pembelajaran guru,menenangkan fikiran dan beri peluang melakukan pergerakan
  • boleh dilakukan secara individu,pasangan,group
26
Q
A
27
Q
  1. PENERANGAN
A
  • guru beri penerangan tntg suatu tajuk secara lisan
  • berpusatkan guru
  • guru kena pastikan murid FAHAM apa yg diajari
  • RINGKAS + PADAT
  • kena ada soal jawab secara lisan dan bertulis
28
Q
  1. BERASASKAN TUGASAN
A
  • guru libatkan murid dlm tugasan yg beri peluang murid aplikasikan apa yg dipelajari
  • murid perlu jelas tntg matlamat yg ingin dicapai
  • guru pantau+ beri bantuan
  • semak dan beri maklum balas
29
Q
  1. PENYOALAN/SOAL JAWAB
A
  • guru tanya soalan ii berkaitan ngan isi pengajaran untk uji kefahaman mereka
  • ada interaksi antr guru dan murid
  • soalan yg nk tanya tu mesti TERANCANG DAN BERMUTU
30
Q
  1. BERCERITA
A
  • menceritakan semula perkara atau peristiwa yg dilalui
31
Q
  1. LAKONAN/DRAMA
A
  • kaedah mengajar di mana guru suruh pelajar memainkan peranan seperti yg ada dlm kehidupan masyarakat
    TUJUAN = melatih kids guna unsur bahasa,nada,intonasi dan mimik dgn berkesan
  • kids dpt meluahkan sesuatu dan dpt rangsang minat dan bakat