topic 3 Flashcards
kaedah + teknik pdp
KAEDAH (strategy) pengajaran
- cara dan teknik yg kena guna untk merealisasikan matlmat pengajaran
- dlm aktiviti sbnr dan praktikal
- di dlm class untk capai objektiktif pembeljaran
STRATEGY
- method untk capai something
- akt. yg guna waktu mengajar
- dikira mcm cara belajar yg perlu tau untuk capai sesuatu objektif
TEKNIK
- prosedur atau skill untuk siapkan specific tugasan
- langkah yg kita guna waktu mengajar
- susah sikit untuk buat di dlm class
STRATEGY DAN TEKNIK
strategy = ada 5 strategy
teknik = ada 13 teknik yg perlu TAU
STRATEGY secara kelas
jalankan akt secara serentak dlm kelas
# dpt pupuk nilai murni dlm kelas
# pupuk kemahiran berfikir
# libatkan akt pergerakan so murid lebih seronok and bantu perkembangan motor halus
STRATEGY secara KUMPULAN
libatkan kelompok pljr dlm satu kumpulan yg ada 2 atau lebih pljr
# satu gerak kerja yang PENTING kpd pdp yg pusatkan murid
# FUNGSI =
1] murid mudh terima pengajaran
2] maklumat dpt dgn lebih cepat
3] akt dijalankan ikut kebolehan setiap murid
STRATEGY secara INDIVIDU
kaedah pdp yg mana murid berpeluang buat kerja scr sendirian
# murid lebih byk berinteraksi dgn ABM
# murid dpt peluang mendptkan perhatian secra perseorgn dgn guru
# murid bebas dan teroka dgn gaya sendiri
STRATEGY pusat pembelajaran
guru guna PELBAGAI BAHAN untk jalankan pengajarannya
# contoh= buku,blok binaan,bahan lukisan..
# bantu guru MEMENUHI KEPERLUAN murid yg pelbagai
PERANAN guru
1] bimbing pljr untk dapat malumat
2] mengatasi masalah sekiranya murid dlm kesusahan
3] beri galakan sekiranya murid menemui kegagalan
4] membolehkan mereka berinteraksi dlm kerja kumpulan
pembelajaran BERPUSATKAN MURID
- murid ambil alih sedikit tanggungjawab untk apa yg diajar dn bagaimana mereka dpt mempelajarinya
- wujudkan susasana yg baik so murid dpt berinteraksi dgn guru dan pljr lain
- guru masih lagi berkuasa,hanya agihkan sedikit kuasa kpd murid
KELEBIHAN strategy
1] perkembangkan KEBOLEHAN murid dlm mengaplikasikan konsep
2] perkembangkan sikap yg POSITIF
3] beri MOTIVASI kpd murid
4] perkembangkan SAHSIAH peribadi
5] galakkan kemahiran SOSIAL
TEKNIK PENGAJARAN
- kemahiran/cara melaksanakan penyampaian bahan pengajaran kpd pelajar dri segi langkah ii dlm aktiviti pembljrn
- SCAFFOLDING
- bantuan/bimbingan untuk murid bgi menyiapkan suatu tugasan yg xleh siap tanpa dpt bantuan dari guru
- guru bertindak beri bantuan kpd murid yg memerlukan bantuan tu
- guru akan stop beri bantuan jika murid dah boleh buat tanpa bantuan guru
- MODELLING
- proses bljr melalui pengamatan dan perubahan perilaku yg terjadi kerana peniruan
- KELEBIHAN = dpt pengatahuan baru, berlaku perubahan TL
- ATTENDING
- teknik yg digunakan untk beri perhatian kpd murid supaya mereka rasa dihargai dan suasana jadi kondusif
- murid dpt explore dirinya dgn bebas
- PROMPTING
- rangsangan ( PUJUKAN/PUJIAN ) yg digunakan untk tingkatkan penglibatan budk dlm melaksanakan TL yg betul
- beri sebelum/semasa TL ditunjukkan
- MENGINGAT SEMULA/PENGULANGAN
- baca atau INGAT sesuatu perkara secara BERULANGKALIatau berterusan
- dpt tambahkan kefahaman murid apabila diaplikasikan dlm pdp
- ulang semula pembelajaran lepas bfr mula pembelajaran baru
- TUNJUK CARA
- DEMONSTRASI
- cara untk latih murid memerhati dan buat sesuatu ikut prosedur
- terjadi komunikasi langsung drpd guru and murid
- libatkan pendekatan visual untk memerhatikan proses, maklumat/deria
PRINSIP tunjuk cara
1] sebelum demonstrasi
2] semasa demonstrasi
3] selepas demonstrasi
- SIMULASI/MAIN PERANAN
- situasi yg diwujudkan hampir sama dgn situasi sebenar and kanak ii kena berinteraksi dgn EO berdasrkn peranan masing ii
- kanak ii dpt guna kemahiran belajar seperti mengumpulkan maklumat.
- dlm proses ni,kids kena beri pendapat,cadangan dan buat keputusan supaya dia dpt tau situasi and masalah dia.
JENIS tunjuk cara
1) model HIDUP
=model sebenar
2) model SIMBOLIK
=tunjuk cara melalui langkah secara bertulis,gambar/arahan guru
3) model PERSEPSI
=guna video untuk demonstrasi
- NYANYIAN
- dpt meningkatkan kemahiran membaca dan mengingat
- boleh merangsang minat kanak ii ikut pembelajaran guru,menenangkan fikiran dan beri peluang melakukan pergerakan
- boleh dilakukan secara individu,pasangan,group
- PENERANGAN
- guru beri penerangan tntg suatu tajuk secara lisan
- berpusatkan guru
- guru kena pastikan murid FAHAM apa yg diajari
- RINGKAS + PADAT
- kena ada soal jawab secara lisan dan bertulis
- BERASASKAN TUGASAN
- guru libatkan murid dlm tugasan yg beri peluang murid aplikasikan apa yg dipelajari
- murid perlu jelas tntg matlamat yg ingin dicapai
- guru pantau+ beri bantuan
- semak dan beri maklum balas
- PENYOALAN/SOAL JAWAB
- guru tanya soalan ii berkaitan ngan isi pengajaran untk uji kefahaman mereka
- ada interaksi antr guru dan murid
- soalan yg nk tanya tu mesti TERANCANG DAN BERMUTU
- BERCERITA
- menceritakan semula perkara atau peristiwa yg dilalui
- LAKONAN/DRAMA
- kaedah mengajar di mana guru suruh pelajar memainkan peranan seperti yg ada dlm kehidupan masyarakat
TUJUAN = melatih kids guna unsur bahasa,nada,intonasi dan mimik dgn berkesan - kids dpt meluahkan sesuatu dan dpt rangsang minat dan bakat