Lesson 16 - sentences Flashcards
Het aantal mensen dat op een taxi staat te wachten wordt steeds meer, we kunnen een taxi nemen of met de bus.
等车的人越来越多,咱们还是打的去吧,别坐公共汽车了。
Oh kijk, er komt een lege taxi deze kant op, laten we die nemen.
你看,那边正好开过来一辆空车,就坐这辆吧。
Ligt jullie huis in een quadrangle?
你家住的事四合院儿吗?
In onze tuin groeit een grote jujube-boom, in die boom groeien rode jujube’s die je vanaf ver kan zien hangen.
我家院子里种着一棵大枣树,树上结着很多红枣,远远儿的就能看见。
Ik gehoord dat er steeds minder mensen in quardangles (blijven) wonen.
我听说现在住四合院儿的越来越少了。
Er worden steeds meer gebouwen in de steden gebouwd, de complexgebouwen worden ook steeds mooier gebouwd.
现在城市里大楼越盖越多,住宅小区也越建越漂亮。
In onze quadrangle zijn pas ook 5 of 6 families verhuisd.
我们院子里最近也搬走了五六家。
Laten we onze gedachtes en ervaringen met iedereen bespreken, misschien zijn er nog klachten of suggesties, die kunnen ook besproken worden.
请大家随便谈谈自己的感想和体会,有什么意见和建议也可以提。
Toen ik hier net was, was ik nog niet gewend aan het weer in Beijing en was ik vaak verkouden. Nu ben ik er steeds meer aan aan het wennen.
刚来的时候,我不习惯北京的气候,常常感冒,现在越来越习惯了。
At home you rely on you parents, outside you rely on your friends.
在家靠父母,出门靠朋友
I think the lives of people get more plentiful day by day.
我觉得人们的生活一天比一天丰富。