Discussion Flashcards
Mitä EMT siis teki tässä tutkimuksessa?
Vähensi ongelmakäyttäytymistä kaikissa sen tutkituissa tyypeissä (internalisoiva, eksternalisoiva ja kokonaiskäyttäytyminen)
Mihin kaikkeen 3kk EMT interventio vaikuttaa positiivisesti?
Monella kehityksen alueella:
-kielen oppimisen ympäristöä
-vanhempi-lapsi synkroniaa
-ongelmakäyttäymistä
Miksi tutkimuksen tuloksilla on kliinistä merkitystä?
Koska ongelmakäyttäytymistä
on ollut kielellisistä viivästymistä kärsivillä lapsilla
tavallista enemmän.
Miksi intervention todetaan olevan tehokasta?
Yksi interventio pystyy todistetusti vaikuttamaan laajemin
- positiivista hoitojen hinta tereydenhuollossa
- ajan ja vaivan säästyminen
Mitä pohdinnassa puhutaan efektikoosta?
Efektikoko oli keskinkertainen (aiemmin myös mainittiin pieni)
Mitä efektikoista pääteltiin liittyen käyttäytymiseen?
Prosentuaalisesti oireiden vähenemistä tapahtui
enemmän sisään- kuin ulospäin suuntautuneissa
oireissa
Minkä kahden asian muuttuminen on tutkijoiden mukaan vaikuttanut EMT:n kykyyn vähentää ongelmakäytöstä
Vanhemman käyttäymisen muuttuminen ja lapsen käyttäytymisen muuttuminen
Miten vanhemman käyttäytyminen on mahdollisesti vaikuttanut lapsen ongelmakäyttäytymiseen (liittyen leikkiin)?
Kannustaa antamaan lapsen ohjata leikkiä ja seuraamaan
lapsen kiinnostuksen kohteita.
→ Kahden välinen synkronia sekä
turvallisempi kiintymys
→ Suhde vanhemman ja lapsen välillä paranee
Miten vanhemman käyttäytyminen on mahdollisesti vaikuttanut lapsen ongelmakäyttäytymiseen (liittyen mallin antamiseen)?
Vanhempi opetetaan antamaan mallia kielestä lapsen
tarkoitukseen soveltuvalla tavalla.
–> Joissain tapauksissa mallit voivat toimia
tunnesäätelykeinoina (esim. tunteiden nimeäminen
ja avun pyytäminen).
Miten lapsen käyttäytymisen muuttuminen on voinut vaikuttaa tuloksiin?
Epäsuoria vaikutuksia ongelmakäyttäytymiseen:
Kielellisten kykyjen ja kommunikaation nopeuden parantaminen mahdollistaa kielen soveltamisen useammin säätelykeinona (Itsesäätely ja kahdenkeskeinen säätely)
Miksi mediaatio ei löytynyt ulospäin suuntautuneiden osalta?
- Pieni otoskoko (tulokset lähellä merkitsevyyttä)
- Vanhemman antamat tunnesäätelykeinoina toimivat
mallit voivat vaikuttaa eri tavoin sisään- /ulospäin
suuntautuneisiin oireisiin
–> saattoivat käyttää enemmän internalisoiviin sopivia (esim. tunteiden nimeäminen mikä vaikuttaa enemmän internalisoiviin)
Mitä sanottiin pohdinnassa liittyen tutkittujen lasten ongelmakäyttäytymisen määrään? Mitä pitäisi tehdä jatkossa?
Se oli vähäoireista –> jatkossa syytä tutkia EMT:n vaikutusta lapsilla joilla on voimakkaammat oireet
Mitä kehotetaan tulevien tutkimusten tekevän?
Soveltaman tutkimusta lapsiin, joilla voimakkaampaa
samanaikaista kielellistä viivästymää ja ongelmakäyttäytymistä
Mikä oli yksi tutkimuksen puute liittyen vanhempiin ja mikä oli sen ongelma?
Ongelmakäyttäytymistä mitattiin vanhempien kirjauksina
–> usein eroavaisuuksia arvioijien välillä
–> vanhempi on voinut tulkita eri tavalla ennen EMT:stä saatua oppia
Miksi vanhempi on voinut nähdä käyttäytymisen eri tavalla EMT:stä saadum opin jälkeen/ennen?
Ovat EMT:n jälkeen nähneet käyttäytymistä enemmän
kommunikointina, eivätkä ongelmakäyttäytymisenä.
Internalisoivia oireita voitiin alussa kirjata liikaa, jos
vanhempi tulkitsi kommunikaation puutteen
ujoudeksi