You may prefer our related Brainscape-certified flashcards:
1
Q

Mitä EMT siis teki tässä tutkimuksessa?

A

Vähensi ongelmakäyttäytymistä kaikissa sen tutkituissa tyypeissä (internalisoiva, eksternalisoiva ja kokonaiskäyttäytyminen)

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
2
Q

Mihin kaikkeen 3kk EMT interventio vaikuttaa positiivisesti?

A

Monella kehityksen alueella:
-kielen oppimisen ympäristöä
-vanhempi-lapsi synkroniaa
-ongelmakäyttäymistä

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
3
Q

Miksi tutkimuksen tuloksilla on kliinistä merkitystä?

A

Koska ongelmakäyttäytymistä
on ollut kielellisistä viivästymistä kärsivillä lapsilla
tavallista enemmän.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
4
Q

Miksi intervention todetaan olevan tehokasta?

A

Yksi interventio pystyy todistetusti vaikuttamaan laajemin
- positiivista hoitojen hinta tereydenhuollossa
- ajan ja vaivan säästyminen

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
5
Q

Mitä pohdinnassa puhutaan efektikoosta?

A

Efektikoko oli keskinkertainen (aiemmin myös mainittiin pieni)

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
6
Q

Mitä efektikoista pääteltiin liittyen käyttäytymiseen?

A

Prosentuaalisesti oireiden vähenemistä tapahtui
enemmän sisään- kuin ulospäin suuntautuneissa
oireissa

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
7
Q

Minkä kahden asian muuttuminen on tutkijoiden mukaan vaikuttanut EMT:n kykyyn vähentää ongelmakäytöstä

A

Vanhemman käyttäymisen muuttuminen ja lapsen käyttäytymisen muuttuminen

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
8
Q

Miten vanhemman käyttäytyminen on mahdollisesti vaikuttanut lapsen ongelmakäyttäytymiseen (liittyen leikkiin)?

A

Kannustaa antamaan lapsen ohjata leikkiä ja seuraamaan
lapsen kiinnostuksen kohteita.
→ Kahden välinen synkronia sekä
turvallisempi kiintymys
→ Suhde vanhemman ja lapsen välillä paranee

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
9
Q

Miten vanhemman käyttäytyminen on mahdollisesti vaikuttanut lapsen ongelmakäyttäytymiseen (liittyen mallin antamiseen)?

A

Vanhempi opetetaan antamaan mallia kielestä lapsen
tarkoitukseen soveltuvalla tavalla.
–> Joissain tapauksissa mallit voivat toimia
tunnesäätelykeinoina (esim. tunteiden nimeäminen
ja avun pyytäminen).

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
10
Q

Miten lapsen käyttäytymisen muuttuminen on voinut vaikuttaa tuloksiin?

A

Epäsuoria vaikutuksia ongelmakäyttäytymiseen:
Kielellisten kykyjen ja kommunikaation nopeuden parantaminen mahdollistaa kielen soveltamisen useammin säätelykeinona (Itsesäätely ja kahdenkeskeinen säätely)

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
11
Q

Miksi mediaatio ei löytynyt ulospäin suuntautuneiden osalta?

A
  1. Pieni otoskoko (tulokset lähellä merkitsevyyttä)
  2. Vanhemman antamat tunnesäätelykeinoina toimivat
    mallit voivat vaikuttaa eri tavoin sisään- /ulospäin
    suuntautuneisiin oireisiin
    –> saattoivat käyttää enemmän internalisoiviin sopivia (esim. tunteiden nimeäminen mikä vaikuttaa enemmän internalisoiviin)
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
12
Q

Mitä sanottiin pohdinnassa liittyen tutkittujen lasten ongelmakäyttäytymisen määrään? Mitä pitäisi tehdä jatkossa?

A

Se oli vähäoireista –> jatkossa syytä tutkia EMT:n vaikutusta lapsilla joilla on voimakkaammat oireet

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
13
Q

Mitä kehotetaan tulevien tutkimusten tekevän?

A

Soveltaman tutkimusta lapsiin, joilla voimakkaampaa
samanaikaista kielellistä viivästymää ja ongelmakäyttäytymistä

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
14
Q

Mikä oli yksi tutkimuksen puute liittyen vanhempiin ja mikä oli sen ongelma?

A

Ongelmakäyttäytymistä mitattiin vanhempien kirjauksina
–> usein eroavaisuuksia arvioijien välillä
–> vanhempi on voinut tulkita eri tavalla ennen EMT:stä saatua oppia

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
15
Q

Miksi vanhempi on voinut nähdä käyttäytymisen eri tavalla EMT:stä saadum opin jälkeen/ennen?

A

Ovat EMT:n jälkeen nähneet käyttäytymistä enemmän
kommunikointina, eivätkä ongelmakäyttäytymisenä.

Internalisoivia oireita voitiin alussa kirjata liikaa, jos
vanhempi tulkitsi kommunikaation puutteen
ujoudeksi

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
16
Q

Miksi tutkimuksessa ei hankittu opettajan arviota lapsen käyttäytymisestä?

A

Useimmat tutkittavat eivät käyneet
esikoulussa tms., jossa olisi saatu opettajan arvio tueksi

17
Q

Mikä oli heikkous liittyen muuttujiin?

A

Ei mitattu kaikkia muuttujia joilla olisi voinut olla merkitystä
–> EMT:n vaikutus vanhemman käyttäytymiseen (esim. omat tunnesäätelytaidot tai reagointi lapsen ahdinkoon/stressiin)
–> lasten tunnesäätelytaidot

18
Q

Mitkä oli kolme muuta tutkimuksen heikkoutta (sen lisäksi ettei mitattu kaikkia muuttujia ja vanhempien kirjaukset)

A
  • KLINIKKA - Lasten kommunikointia ei mitattu luonnollisessa
    ympäristössä kotona
  • KIELELLISET TAIDOT - Kielelliset taidot voivat vaikuttaa sisään- ja ulospäin
    suuntautuneeseen käyttäytymiseen eri mekanismien
    kautta (mitä ei tutkittu tässä).
  • SUKUPUOLIJAKAUMA - Sukupuolijakauma oli vinoutunut (81% poikia) –> kielen ja ongelmakäyttäytymisen suhde voi toimi eri tavoin tytöillä