Spine Flashcards
SPORT Bandscheibe Weinstein
ca. 2000 Patienten
primary outcome: 36-item Short-form healthy survery, modified ODI
no effect in intent-to-treat analysis
favourable effect in as-treated analysis
30-50% changed into surgical group
significant advantages in self-reported progress
SPORT Spinalkanalstenose ohne Spondylolisthese
favours surgery in primary and secondary outcomes
SPORT Degenerative Spondylolisthese mit Spinalkanalstenose
Level II evidence favours surgery
Peul The Leiden_The Hague Spine Intervention Prognostic Study
Bandscheibenvorfall
OP = konservativ
Thome 2005
Sequestrektomie = Disektomie
Sequestrektomie was introduced by Wiliams
Re-herniation rates ca. 10%
LBP in disectomy patients
Bandscheibenprothese/Prestige
Burkus_2014
Kontraindikationen:
- signifikante Spondylarthrose
- Ossifikation des Lig. longitudinale
- Bridging osteophytes
- segmentaler Höhenverlust > 50%
- Kyphotische Deformität
- Hypo- und Hypermobilität (> 3.5 mm sagittal, > 20° sagittal)
- Osteopenie/Osteoporose
- Nicht-degenerative Pathologien: Tumoren, Infektionen, Trauma
Burkus:
- NDI Prestige sligthly better as ACDF
- angular motion is preserved
- Re-operations due to ASD at 5 years same, at 7 years ACDF more
Frykholm
indication:
- unilateral soft disc herniation with more than 2/3 of the disc herniation lateral to the spinal cord
- medial body foraminal stenosis
withdrawals:
- potential instability
- neck pain 20%
- worse outcomes in bony foraminal stenosis
- higher reoperation rates compared to ACDF
Postnukleotomiesyndrom
postop MRT:
- 60 Rezessusstenose
- 10% SKS
- 10% Rezidivvorfall
- 10% Arachnoiditis
- 10% epidurale Fibrosierung (keine Ursache für Radikulopathie)
Pathologie:
- 10% segmentale Instabilität (FG-Syndrom)
- Rezidivvorfall –> PRT als Diagnostik 1. Wahl
Bartouhi_2013: Auffälligkeiten in postop MRT kann nicht unterscheiden zwischen “Symptomatischen” und “Asymptomatischen”
Klare Indikation für OP: Diszitis, Liquorleck, Rezidiv-Vorfall
SCS
- Ischialgie ohne strukturelle Ursache
- 60% Schmerzreduktion
- in bis zu 40% d.F. Implantat-assoziierte Komplikationen
Lumbale Bandscheibenprothese
Bandscheibenerkrankung ohne Facettengelenksarthrose
Anschlussdegeneration bei Prothese 9% (Fusion 30%)
Juch_2017 Mint randomized clinical trial
Radiofrequenztherapie: keine signifikante Verbesserung nach 3 und 12 Monaten
Spine stabilisation trial Fairbank 2005
fusion vs intensive rehabilitation
only marginal but significant better outcomes for surgery
Försth_2016
SSSS Swedish Spinal Stenosis Study
SKS +/- Spondylolisthese
24 vs 27 Patienten
Fusion = Dekompression
Re-OP: 22% Fusion = Dekompression
Ghogawala_2016
SLIP Trial Spinal Laminectomy vs Instrumented Pedicle Screws
Grad 1 Spondylolisthese mit SKS
Fusion leicht besser als Laminektomie
Fehlings_Surgical Timing in Acute Spinal Cord Injury Study (STASCIS)
24 h Grenze
24 h 2.8 Odds Ratio for improvement >= 2 ASIA grades
complication rate 22% early surgery vs 30% late surgery
NASCIS National Acute Spinal Cord Injury Study
I: Methylprednisolon 100 mg = 1000 mg
II: Methylprednisolon > Placebo
III: 24 h Prednisolon, wenn < 3 h /// 48 h Prednisolon, wenn 3-8 h
Bernard_2015 Diszitis
6 Wochen = 12 Wochen
orale Therapie
CAFE (cancer patient fracture evaluation) Berenson_2011
Ballonkyphoplastie > konservativ
osteolytische Frakturen, VAS >4/10
NORDSTEN-Trial (Austenvoll 2021)
ILF = bilateral ILF = Laminektomie
Fusion = Dekompression bei SKS mit Spondylolisthese
Thome 2022
KG <= 3, OP innerhalb 3 d
KG = 4, OP innerhalb 8 h
MeyerB_2017 interspinous process devices (IPDs)
IPD = Dekompression für selektierte Patienten (typische neurogene Claudicatio mit Besserung bei Flexion)
20% Revisionsrate bei ausbleibendem Erfolg
ACDF nach Cloward
Risikofaktoren für eine klinische Verschlechterung der Myelopathie:
- erhöhte Segmentmobilität
- segmentale Kyphose
- Olisthese
- trianguläre Verformung des Myelons
Komplikationen:
7% Heiserkeit
bis 70% Dysphagie
5% Pseudarthrose
2.5% C5-Parese
ASD 3%/Jahr (Re-Op in 10% 7.5%)
Patchell_2005
preliminary stopped study because of
decompression + konventionelle RTX > konventionelle RTX
ability to walk
Bilsky_2014
SRS (stereotactic radiosurgery) + “separation surgery” is effective and safe
Dohm_2014
KAVIAR = Kyphoplasty and Vertebroplasty In the Augmentation
and Restoration of vertebral body compression fractures
erste RCT
Kyphoplastie > Vertebroplastie»_space;> konservativ
(Re-Fraktur, Zementleckage, Kyphosekorrektur)
NEXUS-Kriterien
1998
Fehlender Druckschmerz über der Mittellinie der HWS
Kein fokales neurologisches Defizit
Normale Vigilanz (GCS 15)
Kein Hinweis auf Intoxikation
Keine weitere schwere Verletzung
TLICS
morphology: compression, burst, translation/rotation, distraction (immediate stability)
integrity of PLC (posterior ligamentous complex, longterm stability): intact, suspected, injured
neurological status: intact, nerve root, complete cord, cauda equina
predicts surgery: > 4 surgical
CTA in HWS-Trauma
Vertebralisverletzung in 20%, v.a. bei Facetten#, Foramen transversum#, ankylosierenden Erkrankungen
Hilibrand 1997 ASD
3%/jahr bei ACDF, nach 10 Jahren 25%
nur 12-20% symptomatisch, requires Re-Op
Ibrahim_2007
Spinal osseus metastasis
surgery > konservativ
Modified Japanese Orthopaedic Association scale (mJOA)
upper extermity - motor skills (max. 5)
upper extremity - sensory dysfunktion (max. 3)
loqer extremity - motor skills (max. 7)
urination (max 3).
cut-off 12 for severe myelopathy