T2 Kwalitatief onderzoek in de praktijk Flashcards
Voorbereiding diepte-interviews
Wat is de functie van topiclijsten bij diepte-interviews?
Geven overzicht van belangrijkste onderwerpen die verkend worden in gesprekken met deelnemers
Voorbereiding diepte-interviews
Wat is de eerste stap bij het opstellen van topiclijsten?
Wat zijn daarbij de 2 uitgangspunten?
Het vaststellen van onderwerpen die voor het verzamelen van gegevens van belang zijn.
- Onderzoeksdoeleinden
- Relevante literatuur
Voorbereiding diepte-interviews
Wat zijn de algemene principes die gelden bij het bepalen van de volgorde waarin topics worden behandeld? 6x
- Achtergrondinformatie (verzamelen dmv openingsvragen)
- Openingsvragen (oppervlakkig en niet-bedreigend)
- Verduidelijken van begrippen (aan begin van gesprek)
- Voldoende ruimte en tijd voor de belangrijkste onderzoeksvragen
- Afronden en positief afsluiten
- Samenvatten
Voorbereiding diepte-interviews
Wat zijn de 4 gespreksfasen in intervies en focusgroepen?
- Introductie en bepalen van de context
- Eenvoudige openingsvragen
- Achtergrond- en contextinformatie
- Vragen over begrippen en concepten
- Kern van interview of groepsdiscussie: vragen en discussie met meer diepgang
- Van bijkomstige kwesties naar vragen over attitude, beoordeling en uitleg
- Van algemene naar specifieke zaken
- Afronden
- Vragen gericht op toekomst, suggesties
- Samenvatting
- Informatie over volgende stappen en over beschikbare ondersteuning
Voorbereiding diepte-interviews
Waarom kunnen topiclijsten het beste zo kort mogelijk zijn?
Is bevorderlijk voor diepgang en flexibiliteit
Voorbereiding diepte-interviews
Met welke taal en terminologie kunnen topiclijsten het beste worden opgsteld?
Met steekwoorden of korte zinnen.
Neutrale formulering, zodat onderzoeker kan aansluiten bij taalgebruik van deelnemer.
Uitvoeren diepte-interviews
Wat zijn de belangrijkste kenmerken van diepte-interviews? 5x
- Combineren van structuur en flexibiliteit
- Interactief
- Onder de oppervlakte
- Generatief
- Belang van taal
Uitvoeren diepte-interviews
Wat zijn belangrijke eigenschappen en vaardigheden die de interviewer dient te hebben? 6x
- Actief luisteren
- Uitstralen van vertrouwen
- Rust
- Humor
- Concentratie
- Uithoudingsvermogen
Uitvoeren diepte-interviews
Wat zijn de 6 fasen van een diepte-interview?
- Ontmoeting en introductie
- Creëren van verstandhouding
- Verantwoordelijkheid nemen voor een vriendelijk en positief begin - Introduceren van het onderzoek
- Streven naar informed consent: doelen, vrijwilligheid, vertrouwelijkheid
- Scope van het interview (maar de deelnemer bepaalt wat hij deelt)
- Geen goede of foute antwoorden, het gaat om het perspectief van de deelnemer - Start van het interview
- Contextuele achtergrondinformatie, als vertrekpunt en om de toon te zetten - Tijdens het interview
- Breedte en diepte van het interview - Beëindigen van het interview
- Aangeven dat het interview afgerond gaat worden
- Op een positieve manier afsluiten, met suggesties en aanbevelingen - Na het interview
- Bedanken voor deelname
- Uitleggen hoe met de informatie omgegaan wordt
- Klaar staan om te helpen bij het terugkeren naar de alledaagse werkelijkheid
- Alert zijn op gegevens die bij vertrek nog verstrekt worden
Uitvoeren diepte-interviews
Is het doel van het diepte-interview om breedte of diepte te bereiken?
Beide
Uitvoeren diepte-interviews
Wanneer worden open vragen en wanneer gesloten vragen gesteld?
En worden er sturende of niet-sturende vragen gesteld?
Open vragen zijn standaard.
Gesloten vragen zijn belangrijk om duidelijkheid te krijgen over specifieke details.
Niet-sturende vragen, want de onderzoeker wil zo weinig mogelijk invloed uitoefenen op de inhoud van antwoorden.
Uitvoeren diepte-interviews
Noem de doelen van probes, die verbaal en non-verbaal ingezet kunnen worden en noem bij elk een voorbeeld. 6x
- Uitweiden of uitbreiden.
- Kan je daar iets meer over zeggen?
- Kan je daar een voorbeeld van geven? - Verklaren
- Waarom zeg je dat?
- Waarom reageerde je zo, denk je? - Onderzoeken van invloeden, effecten en gevolgen
- Welk effect had dat op jou?
- Wat gebeurde er daarna? - Begrijpen van onderliggende waarden, visies of ervaringen
- Waarom was dat belangrijk voor je, denk je?
- Wat maakte dat dit zoveel met je deed? - Verhelderen
- Kun je uitleggen wat je bedoelt met ‘ een klassiek voorbeeld van…’?
- Gebeurde x voor y, of daarna? - Confronteren met tegenstrijdigheden
- Eerder zei je dat het project prima verliep, maar net noemde je en aantal zaken die niet goed gingen. Hoe denk je dat het in het algemeen verliep?
- In het begin zei je dat je nog nooit met discriminatie te maken hebt gehad. Denk je dat het gedrag dat je net beschreef op een of andere manier discriminerend was, of niet?
Uitvoeren diepte-interviews
Waar kunnen prompts voor gebruikt worden?
Als onderzoeker gericht naar de mening van een deelnemer over een bepaald onderwerp wil vragen.
Uitvoeren diepte-interviews
Wat zijn 12 technieken en overwegingen die helpen om de dynamiek van het interview te ondersteunen?
- Geen veronderstellingen
- Geen commentaar op antwoorden geven
- Geen samenvattingen geven
- Geen antwoorden afmaken
- Niet in herhaling vallen
- Geen juiste of onjuiste antwoorden
- Alert zijn op toon en lichaamstaal
- De tijd geven om te antwoorden
- Voortgang van het interview
- Inbrengen van andere informatie
- Inbrengen van eerdere informatie
- Cultuurgevoelig
Uitvoeren diepte-interviews
Wat zijn 8 manieren om met terughoudendheid of angst om te gaan tijdens een gesprek?
- Benadrukken dat er geen goede of foute antwoorden zijn
- Extra tijd besteden aan openingsvragen
- Aanvankelijk meer aandacht besteden aan feitelijke of concrete onderwerpen
- Helpen de geinterviewde aan het praten te krijgen
- Duidelijk en kalm spreken
- Tonen van interesse en aandacht en geven van positieve bekrachtiging
- Benadrukken dat de onderzoeker geinteresseerd is in alles wat de deelnemer zegt
- Erkennen dat ook anderen het moeilijk vinden over dit onderwerp te spreken
Transcriberen en coderen
Er zijn geen vaststaande procedures voor kwalitatieve analyse. Wat zijn de belangrijkste tradities? 10x
- Etnografische verslagen
- Levensverhalen
- Narratieve analyse
- Inhoudsanalyse
- Gespreksanalyse
- Betooganalyse
- Analytische inductie
- Gefundeerde theorie
- Interpreateive fenomenologische analyse
- Thematische analyse
Transcriberen en coderen
Wat houdt thematische analyse in?
Ontdekken, interpreteren en rapporteren van patronen en betekenisvolle clusters in de gegevens.
Transcriberen en coderen
Wat is het verschil tussen inhoudelijke benaderingen (e.g. gefundeerde theorie of thematische analyse) en structurele benaderingen (e.g. betooganalyse en gespreksanalyse)?
Inhoudelijk: betrekking op betekenissen achter de tekst, op wat de tekst ZEGT
Structureel: letten op taal en op structuur van een gesprek of een tekst, op wat de tekst DOET
Transcriberen en coderen
Welke 3 soorten labels zijn er?
- In vivo concepten (in de taal van de deelnemer)
- Opkomende concepten (gebruikt om de essentie van de interactie vast te leggen)
- A priori concepten (overgenomen uit literatuur of jargon)
Transcriberen en coderen
Tussen welke 2 manieren van toepassen van labels kan er onderscheid gemaakt worden?
- Cross-sectionele analyse: onderzoeker gebruikt een algemeen systeem van labels die voor de hele gegevensverzameling gebruikt kan worden.
- Niet-cross-sectionele analyse: voor elk afzonderlijk geval in de steekproef wordt een specifieke verzameling categorieën gebruikt
Transcriberen en coderen
Wat is het verschil tussen variabele en niet-variabele analyse?
Sommigen zien categorieën als variabelen, die verschillende waarden kunnen aannemen.
Anderen stellen dat de gebruikte categorieën middelen zijn om de gegevens thematisch te groeperen en te bespreken.
Weer anderen spreken van een quasi-variabele benadering.
Transcriberen en coderen
Is er consensus over de betekenis van aantallen in kwalitatieve data-analyse?
Nee
Transcriberen en coderen
Lofland et al. stellen vier mogelijke modellen van causale verklaringen voor, waarin de onderzoeker probeert factoren op te sporen die tot een bepaalde uitkomst hebben geleid. Welke 4?
- Contextuele model: zoekt naar voorwaarden die een bepaalde uitkomst waarschijnlijk maken
- Het model van gevalsvergelijking: link bepaalde condities aan bepaalde toestanden
- Het procesmodel: let op stappen die kunnen leiden tot een volgende fase
- Het negatieve model: zoekt naar gevallen die een uitleg weerleggen
Transcriberen en coderen
Wat zijn de 5 onderdelen van het analysetraject?
- Ontwerp: vaststellen van onderzoeksvragen en doelen, grenzen en focus
- Steekproef: ontwerp van steekproef op basis van beschikbaar bewijs en gevoel
- Dataverzameling: tevens vooruitdenken over scope van formele analyse
- Formele analyse: kern van analyseproces, volgens gekozen benadering
- Rapportage: de analyse eindigt pas als de rapportage gereed is