T5.2/T6.1/T6.2 Aritmetisk-logisk enhet Flashcards

1
Q

Hva gjør den aritmetisk-logiske enheten?

A

Utfører aritmetiske og logiske operasjoner

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
2
Q

Overflyt

A

Oppstår når vi ikke kan representere resultatet med det antallet bit vi har tilgjengelig

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
3
Q

Fordeler med å representere tall i “fixed-point” format

A

Vi kan regne som med heltall med desimaltall. Eneste endring er at vi omdefinerer verdien til hver bit

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
4
Q

Ulemper med å representere tall i “fixed-point” format

A

Vi må velge mellom å kunne representere store og små tall

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
5
Q

Hvorfor trenger vi flyttall?

A

For å løse problemet med “fixed-point” tall, altså ha et tallformat der man kan representere både store og små tall

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
6
Q

Hva er flyttall?

A

Tallformat der kommaet flytter seg ved behov (“flyter”)

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
7
Q

Hva er formelen til et flyttall?

A

(-1**s) * brøk * 2^eksponent

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
8
Q

Flere “fraction” bits i et flyttal øker

A

presisjon

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
9
Q

Flere “exponent” bits i et flyttall øker

A

range

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
10
Q

Når man har økt presisjon i et flyttal kan man

A

representere tall med nøyaktig

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
11
Q

Når man har flere eksponent bits kan man representere

A

større og mindre tall

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
12
Q

Hva er overflyt for flyttall?

A

Når tallet er for stort til å kunne representeres med eksponenten

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
13
Q

Hva er underflyt for flyttall?

A

Når tallet er for lite til å kunne representeres med eksponenten

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
14
Q

Hvordan kan man unngå overflyt og underflyt med flyttall?

A

Ved å bruke double

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
15
Q

Beskriv prinsippet for utføring av addisjon med flyttall i maskinvare

A

En 1-bits adderer. Den tar inn
- to bits som skal legges sammen
- carryIn som er mente fra forrige addisjon
Og produserer:
- en-bit summen av de to bitene
- CarryOut som er mente til neste addisjon

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
16
Q

Beskriv prinsippet for utføring av subtraksjon med flyttall i maskinvare

A
  • Legger til en inverter for den ene biten
  • Legge til en multiplekser som velger biten eller bitens komplement
  • Eksponere inngangen til multiplekseren som et kontrollsignal
  • Sørge for at CarryIn på bit 0 settes til 1 ved subtraksjon
17
Q

Beskriv prinsippet for utføring av multiplikasjon med flyttall i maskinvare

A

Ser på multiplikasjon som en serie av addisjonsoperasjoner - genererer en løkke med add instruksjoner
Hvis man skal gange med toerpotens, bruker man skiftinstruksjoner

18
Q

Beskriv prinsippet for utføring av divisjon med flyttall i maskinvare

A

Ser på divisjon som en serie med subtraksjonsoperasjoner - en løkke med subtraksjon
Men man skal bare trekke fra så lange restverdien er større enn 0 og man må håndtere at divisjon med 0 ikke er lov med avbrudd

19
Q

Hvordan implementerer man SIMD instruksjoner?

A

Lage en smalere ALU av en bred ALU ved å legge til logikk som deler den opp:
- Lager instruksjoner som gjør flere operasjoner i parallell

20
Q

Hva brukes SIMD instruksjoner til?

A

Bruksområder der man ikke trenger 32 bit til å representere verdier - f.eks. lyd og bilde

21
Q

Hva er fordelen med SIMD instruksjoner?

A

Bedre ytelse for en liten ekstrakostnad

22
Q

Hva står SIMD for?

A

Single-Instruction Multiple Data